Via PHP hulp ben ik nu begonnen met PHP formulieren
en kan leuk het formulier op beeld krijgen maar dan?

Heb gebruikt het uitgewerkte voorbeeld van "Mijn eerste formulier"
en het tweede deel "verwerk2.php"

In dit formulier kan ik opgeven voornaam, achternaam, dag, maand, en jaar
( het formulier ging niet verder als 1950
maar ik heb al aan kunnen passen dat mijn geboortejaar 1946 ook kan.
het tweede deel controleert of alles is ingevuld en klaar voor verzending laat ook zien wat er is ingevuld.

Wat ik mis in het verhaal, hoe krijg ik de gegevens van het ingevulde formulier
verzonden naar het emailadres van mijn website.

Ik heb stap voor stap alles zitten doorlezen maar mis dat stuk?

Wie wil mij verder helpen.
Met vriendelijke groet Johan
Heb je al gekeken naar [php]mail[/php]? Het werkt best basaal, maar ikzelf gebruik phpMailer welke een stuk uitgebreider te configureren is.
Zijn er ook voorbeelden met een Nederlandse toelichting ( in het Engels raak ik de weg kwijt en die heb ik nog niet eens gevonden) en waar moet ik het in het "script" neerzetten?
Kijk eerst eens bij je provider's FAQ hoe je een mail kunt versturen vanuit PHP. De hamvraag is of dit enkel met SMTP kan of ook via sendmail.

Of probeer gewoon eerst eens een los test scriptje:

<?php
$website_naam = 'mijndomeinnaam.nl';
$mailbox = '[email protected]';

$headers = 'From: ' . $website_naam . ' <' . $mailbox. '>' . "\r\n";
$headers .= 'X-Mailer: PHP/' . phpversion() . "\r\n";
$headers .= 'X-Priority: Normal' . "\r\n";

mail('[email protected]', 'Test', 'Mijn eerste mailtje vanuit PHP', $headers);

?>
mijndomeinnaam.nl moet je uiteraard aanpassen aan je eigen domeinnaam.
info@domeinnaam is bij voorkeur een bestaande mailbox die bij je domein hoort.
[email protected] aanpassen aan je eigen prive mailadres waarop je de mail wilt ontvangen.

PHP verzendt overigens de mail niet "zelf". De mail()-functie is slechts een doorgeefluik.

Afhankelijk van je opstelling zul je wellicht verschillende dingen kunnen proberen, maar dit hangt voornamelijk af waar vandaan je mail probeert te versturen.

Je lokale WAMP/XAMP/LAMP/MAMP opstelling heeft zelf geen mailserver, dus dan zou je de (SMTP) mail-gegevens van je internetprovider kunnen proberen, of die van GMail in kunnen vullen bijvoorbeeld.

Heb je ergens wat webruimte bij je lokale interwebsboer dan werkt mail() mogelijk al out-of-the-box, wellicht met enkele restricties ten aanzien van afzendadres, afhankelijk van het type hosting. Je zou in dat geval @Frank zijn fragment hierboven eens kunnen proberen.

De mail()-functie retourneert een waarde die aangeeft of het verzenden is geslaagd. Net zoals bij post in de echte wereld biedt het op de bus doen van een brief geen absolute garanties ten aanzien van ontvangst (zou ook niet de eerste keer zijn dat mail verkeerd geconfigureerd is :p). En hier kan ook tijd overheen gaan. En spamfilters keuren een e-mailbericht mogelijk ook af op grond van de vorm en/of inhoud. Daarom is het belangrijk dat een mailtje op de goede manier wordt opgesteld. Als je verder niet in protocollen en RFC's wilt duiken is in dat geval een library aan te bevelen zoals @Ariën aanhaalt. Maar het enige waar je in principe zekerheid over kunt krijgen is dat je je e-mailbericht in de brievenbus hebt gedaan zeg maar.

Als extra controle zou je jezelf natuurlijk een BCC (een anonieme kopie) kunnen sturen.

Maar voor de rest is mailen "simpel" omdat je simpelweg niet zoveel kunt doen binnen PHP behalve mail() en/of een library gebruiken (en heeft dus enige configuratie nodig als je vanuit een lokale test- of ontwikkelomgeving wilt mailen).
@Jan te pas: Leuk artikel, maar ik heb er toch een paar opmerkingen over, als de topicstarter deze als voorbeeld neemt.

1) Gebruik geen isset() om te controleren of je formulier is ingevuld, maar controleer netjes of er een POST-request is gedaan:

<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD']=="POST") {
// voer hier je afhandeling uit
}
?>

2) Vermijd het kopiëren van variabelen:
$naam_verzender = $_POST['van_naam'];

3)
Het kan gebeuren dat als je, jouw server niet goed geconfigureerd heb, deze foutmelding krijgt als je een e-mail probeert te versturen:
“can't connect to local MySQL server”

Lol... Dit klopt natuurlijk niet. Het gaat over het mailen, en niet over MySQL.

Jammer dat ik niet meer kan inloggen of registreren op die site, want dan had ik die schrijver wel even deze tips meegegeven.
@Ariën: Jouw opmerkingen en toevoegingen maken het leerverhaal alleen maar sterker. Top.
Hartelijk dank voor deze duidelijke info en opties.
Ga het allemaal uitproberen dus het kan even duren voor ik de voortgang en of het gelukt is kan melden.

Mijn website http://www.marinehospitaal.nl loopt via Hostnet en ik doe een poging een inschrijfformulier te maken voor de reünie medio 2018. De ingevulde gegevens op dat formulier wil ik dan verzenden naar een van mijn email adressen. Dat zou dan gaan via Hostnet mail maar ik kan ook gebruik maken van Hotmail of de KPN dus ik kan er verschillende proberen.
Met de phpMailer class kan je eenvoudig een (veiligde) connectie met iedere bereikbare mailserver opzetten.
Met de standaard mail-functie van PHP wordt het lastiger. Daarom raad ik phpMailer aan. Waarbij het voordeel ook nog eens is dat je niet met headers hoeft te spelen.

Reageren