Hey allemaal,

Misschien weet iemand een handige oplossing voor mijn 'probleempje'.

Er is een bestaande site 'eensite.nl' die staat op server A. Ik wil van die site een nieuwe versie maken. Deze nieuwe versie komt te staan op een andere server, server B.

Ik werk met Plesk en ik moet een domeinnaam opgeven voor de nieuwe site. Om problemen achteraf te voorkomen, wil ik hier direct de juiste domeinnaam 'eensite.nl' gebruiken en niet een of andere test-variant.

Nu dacht ik dus om de Windows host file aan te passen en 'eensite.nl' te laten verwijzen naar het IP-adres van server B. Als ik dan in de browser 'eensite.nl' intyp, krijg ik de nieuwe site te zien. Top!

So far, so good ... echter, ik wil soms ook de oude site kunnen zien.

Weet iemand een trucje waardoor ik makkelijk kan 'schakelen' tussen de oude en nieuwe site? Ik kan uiteraard telkens de host file aanpassen, maar wellicht is er een handigere oplossing???

Tips zijn welkom ...
Mischien te simpel gedacht en te laat maar kun je niet gewoon 2 host file entries maken?
eensite.nl Server B
oudesite.nl Server A

Dat is er vanuit gaande dat je site niet van je domein afhankelijk is (ga ik voor het gemak van uit :P).
oudesite.nl zal dan niet werken omdat de naam van de virtual host niet matcht ;)
Het is te vroeg. Subdomein in je host zetten? oud.eensite.nl?
Dan kom je weer op het initiële probleem dat ik bij voorkeur meteen de correcte URL wil gebruiken. Anyhow ... met de tips die ik heb gehad kom ik er wel uit ;-) Bedankt voor het meedenken!
Nu ben ik toch wel benieuwd: hoe ga je het oplossen?

(Wij passen dan het lokale HOSTS-bestand aan, maar dat is best onhandig als je met zijn drieën vanaf drie verschillende locaties werkt.)
Ik overweeg om een andere (betere) URL te kiezen. Dan ben ik gelijk overal vanaf. Alternatief is een alias instellen. En een laatste optie (in mijn situatie) is om de domeinnaam aan het eind als alles klaar is te wijzigen. Dat vind ik echter wat tricky omdat ik met WordPress aan de gang wil en ik niet weet of en in hoeverre WordPress hardcoded paths opslaat. De WordPress installatie gaat vanuit Plesk en ik zie de bui al hangen als ik m'n initiële test-domein aan het eind van de rit ga wijzigen in de gewenste domeinnaam.
Daar is Wordpress erg rottig in. Hij slaat de paden niet relatief op, en voor de uploads moet je dan de 'Blue Velvet URL Updater' gebruiken.
Ah, dank voor de bevestiging. Daar was ik dus al bang voor.

Reageren