Ik heb een probleem met het zenden van email via een php server.
Ik heb de volgende code bij 2 verschillende (gratis) php servers geprobeerd, maar ik ontvang niet de email.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
<?php
mail("[email protected]","It worked when you can read this","Some message text");
echo("<h1>I hope you recieve mail</h1>");
?>
<h1>I hope you recieve mail</h1> wordt wel terug gegeven.
Ligt dit aan de host (omdat het gratis is?)
Of ligt het aan mijn provider (zeelandnet)
Ik heb deze vragen ook op fora van de desbetreffende hostings gezet, maar (nog) geen reactie ontvangen
Net zoals bij de analoge post is succesvolle verzending geen garantie voor succesvolle ontvangst.
Wat je wel kunt doen is zorgen dat het verzonden e-mailbericht zo goed mogelijk aan de richtlijnen voldoet.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij moet (volgens de RFC) het Return-Path in de "simpele vorm" geschreven worden, oftewel enkel het e-mailadres bevatten, en niet [color=#ff0000]Mail-Error <[/color]adres[color=#ff0000]>[/color]. Ook kan het zijn dat de return path wordt overschreven door een default. Heb je ook eigen e-mailadressen bij deze host, zoja, heb je al gekeken of er mail gebounced wordt naar een adres? Mogelijk biedt -f $error_mailadres als vijfde parameter in de mail() aanroep nog soelaas, maar...
Los hiervan, als je niet precies weet hoe de spelregels voor (MIME-)mail zijn, is het misschien beter om een libray te gebruiken om mailtjes op te stellen, zoals bijvoorbeeld PHPMailer.
Daarnaast staat in het forumartikel waar @Ariën naar linkte redelijk precies beschreven (afgezien van het feit dat de screenshots niet meer werken) aan welke voorwaarden voldaan dient te zijn om mail te kunnen versturen.
Maar laten we wel wezen.
Je zit op een gratis host.
Dat is ongeveer equivalent aan "All Bets Are Off".
Als je betrouwbaar (zakelijke) e-mail wilt versturen, stap dan over naar een betaalde host.
Volgens mij kwam hier in het verleden ook een linkje voorbij om de "spammyness" van mail te testen via https://www.mail-tester.com/. Ook dat zou je eens kunnen bekijken.
PHPmailer is erg handig, maar wat ik uit de mail van Zeelandnet opmaak, is dat zij een SPF verwachten.
Ik heb een idee dat dit niet voor subdomeinen geldt. Je zult dan ook vanaf je subdomein moeten mailen: [email protected]
Geen idee of het werkt, maar ik heb zoiets nooit goed zien werken. Of heb je al een domeinnaam?
omdat het een site is voor mijn hobby, heb ik het het liefst zo goedkoop mogelijk.
Ik heb op Zeelandnet een website staan, die ruimte krijg je gratis om je website te hoste. Die ondersteund echter geen php,asp en sql enzo. Alleen html,css en js.
Daarom heb ik een gratis host bij 000webhost voor mijn php files. die wil ik dan op mijn website in een iframe gooien o.i.d.
Daarnaast heb ik een domeinnaam geregistreerd staan bij YourHosting. Die linkt de website alleen door, daar heb ik verder geen opslagruimte of mailadres bij.
Daarom deze rare constructie.
Maar ik zal me eens verdiepen in phpmailer.
Kan je bij 000webhost geen DNS gebruiken? Dan koppel je jouw domein aan de 000webhost servers.
Maar goed, voor niets gaat de zon op. Een simpel hostingpakket bij een goede Nederlandse webhost heb je al voor maar een paar euro per maand. Dat valt reuze mee!
Maar goed, voor niets gaat de zon op. Een simpel hostingpakket bij een goede Nederlandse webhost heb je al voor maar een paar euro per maand. Dat valt reuze mee!
Ik ben wel een Zeeuw en wil (al was het maar voor de sport) kijken hoever je kan komen. :)
Op 000webhost kan ik niks vinden over DNS settings. Alleen mail forwarding maar als ik dat in wil stellen verwachten ze dat ik daar eerst mijn domein parkeer, omdat ik dat eng vind klinken en niet goed weet wat voor gevolgen dat heeft begin ik daar niet aan.
Ik krijg nu wel (op aanraden van 000webhost een mail gestuurd naar GMail. Gmail laat ik dan doorsturen naar mijn eigen mail adres.
Het is niet de netste oplossing, maar het eindresultaat is nu wel wat ik wil.
Bedankt voor je reacties en het meedenken.
Groetjes,
[size=xsmall]Toevoeging op 16/07/2018 18:54:21:[/size]
OK ….. van een e-mail doorsturen via Gmail kun je ook weer leren.
Als ik een mail automatisch doorstuur naar Gmail naar mijn Zeelandnet mail krijg ik hem terug met de melding:
technische gegevens.
De reactie was:
550 Messages should have one or no To headers, not 2.
Final-Recipient: rfc822; [email protected]
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; mx1.zeelandnet.nl. (217.102.255.205, the server for the
domain zeelandnet.nl.)
Diagnostic-Code: smtp; 550 Messages should have one or no To headers, not 2.
Last-Attempt-Date: Mon, 16 Jul 2018 09:49:38 -0700 (PDT)
Je geeft ergens twee To-headers mee. Zou dat niet ergens door het doorsturen komen?
Met zulke wazige doorstuurconstructies met je website, maak je het wel erg lastig voor zelf.
Je kan proberen om phpMailer in te zetten, maar ik betwijfel of dat goed zal lukken bij 000Webhost i.c.m. SPF. 'But give it a try'
Anders kan je met phpMailer ook direct naar Gmail mailen. Je moet hier even imap-autenticatie aanzetten.
Dank je voor je reactie. Ik ga me er eens in verdiepen. Vooralsnog moet ik er dan eerst achter komen hoe ik Github en daarmee ook PhpMailer moet gebruiken.
Ik ben nu op Github mijn eerste 'Hello World' tut aan het volgen. Zoveel verstand heb ik er al van.
En ik gebruik deze rare constructies omdat ik op mijn website ongeveer 1 mailtje per maand verwacht. Daarom wil ik er ook geen geld aan uitgeven. Nu staat er een formuliertje op dat de email client van de gebruiker opent en het dan verstuurd, werkt op zich ook niet slecht. Maar ik wil dan toch even kijk/knutselen om het zonder die client voor elkaar te krijgen, snap je?
Github is niets meer dan de source-hosting van phpMailer. Je moet gewoon daar even phpMailer downloaden of clonen, uploaden en in je site integreren. De /examples-map bieden mooie voorbeelden voor de integratie.
Hoe meer kinken je in de kabel brengt bij een mail-transport, hoe groter de kans dat het mailen (later) problemen zal opleveren. Zorg dus voor directe lijntjes met mailservers.
Leuk dat je GitHub wilt leren kennen, maar dat staat los van wat je wilt ;-)
Mwa ... *moet* is een groot woord. E-mail en HTML is toch al een ramp (een heleboel werkt er ook niet, ook als het wel W3C valid is), en de meeste clients pakken het prima op zoals hierboven gebruikt.