Door
- DHU -
op 22-11-2018 19:36
gewijzigd op 22-11-2018 19:50
4.788 views
Hoi allemaal,
jullie zul vast denken daar heb je 'm weer maar ik loop compleet vast in de datumnotatie naar het Nederlands.
Ik kan maar geen gedegen uitleg vinden hoe ik datum uit een datumveld van de datum kan trekken en die in het NL formaat met de dagnaam ervoor. Dus een datum 2018-11-22 zoals die in database wordt opgeslagen wil op laten tonen als "donderdag 22 november 2018"... als ik ga googlen dan krijg ik zo'n beetje de hele wereld over me heen met welbedoelde adviezen maar de 1 zegt de datefunctie de ander zegt de strftime. De setlocale vliegen om me horen. Weer een ander brult dit moet je zo doen en absoluut niet zo doen...
Hey guys, ik ben nog maar een beginneling en je zal begrijpen dat dit er niet gemakkelijker op maakt.. maar gelukkig is phphulp :-)
Al met al.. ik kom er vooralsnog niet uit. Heeft iemand een werkende oplossing of weet misschien een leesbare tekst die hierover gaat.. Php.net is ook niet de gemakkelijkste site om te lezen..
De verschillen tussen date() en strftime is dat je met strftime() ook locales kan gebruiken, zoals 'Maandag' i.p.v. de standaard 'Monday'. Helaas is bij beiden functies de notatie weer anders, dus het blijft altijd bij beiden evenzoeken naar wat je moet hebben.
De standaard DateTime class in PHP is daarentegen nog flexibeler omdat je eenvoudig kan rekenen.
nou dit helpt :-)..
geef ik net aan dat php.net zeer lastig is om te lezen als beginneling en dan krijg ik alleen maar verwijzingen daar naar toe... zijn er dan nergens behapbare teksten die het begrijpelijker maken???
Er staat toch duidelijk bij vermeld wat welke format-letter(s) precies doen?
Waar loop je nou precies tegenaan? Om een datum in PHP te gebruiken zijn er nou eenmaal vele wegen die naar Rome leiden. Wel is de een wat uitgebreider dan de andere.
waar ik naar op ben had ik al geschreven... . Ik ben dus op zoek hoe ik een datum 2018-11-22 zoals die in database wordt opgeslagen kan tonen als "donderdag 22 november 2018".
Sorry maar hier komt ik toch niet weg. De SQL optie is prima om de huidige datum weer te geven.. .maar als een datum in een veld is opgeslagen krijg ik die daar niet mee uit (althans mij lukt het niet ;-)
Met de genoemd php optie krijg ook hier niet de opgeslagen datum in de gewenst format op scherm. De datum, die is opgeslagen is als JJJJ-MM-DD. Maar om nu hier bijvoorbeeld donderdag 22 november 2018 te maken.
Blijft een lastig punt de date functie. Moeilijk te doorgronden.