Door
Wouter Horst
op 27-12-2018 18:55
gewijzigd op 27-12-2018 19:53
2.760 views
Beste Forumleden,
Is er een manier om twee buttons toe te voegen die direct een submit hebben met bv Button Ja of Button Nee
Deze wil ik dan bij drukken gelijk de waarde laten opslaan in een tabel.
Dit lukt me bijvoorbeeld wel met een Radio button maar dan moet je eerst die selecteren en dan nogmaals op update/submit button drukken.
Maar kunnen jullie toch een klein script plaatsen die ik kan aanpassen naar de juiste database?
$query_1 = "SELECT * FROM tbl_posts WHERE form_id = '".$_POST['form_id']."' ORDER BY form_id";
$result_1 = mysqli_query($connect, $query_1);
$data_1 = mysqli_fetch_assoc($result_1);
<form action="buy.php" method="post">
<input id='submit' type='submit' name = 'Accepteren' value = 'Accepteren'>
<input id='submit' type='submit' name = 'Afwijzen' value = 'Afwijzen'>
</form>
Als je de buttons nu beide de naam "status" geeft, en de waarde direct een toegestane waarde in de database-kolom laat zijn hoef je ook niets te vertalen - je hoeft dan enkel te controleren of het een toegestane waarde betreft in de validatie stap, dus concreet:
Wat Thomas zegt klopt. Als aanvulling: je kunt als waarde beter een boolean gebruiken (een 0 of een 1). Een 0 komt overeen met 'nee' en een 1 met 'ja'. Dat bespaart ruimte in de database. Het veld in de database-tabel stel je dan in op TINYINT.
@Ozzie, dat was ook mijn eerste ingeving maar als je de tweede screenshot in de oorspronkelijke vraagstelling bekijkt dan zitten hier meer dan twee statussen in. Desalniettemin zou je aan statussen een nummer kunnen toekennen. Een BOOL kolom in een MySQL-database is overigens niets anders dan een alias voor TINYINT(1).
EDIT: En dan is daar ook nog de naamgeving. Als het daadwerkelijk een ja/nee veld was voor de acceptatie-status dan zou de kolom zelf eigenlijk niet "status" maar "geaccepteerd" o.i.d. moeten heten, dit impliceert ook min of meer een ja/nee waarde (dit doe je bij voorkeur ook met PHP-variabelen die enkel Boolse waarden kunnen hebben).
In dit geval betreft het inderdaad een echte status (en niet zozeer een aan/uit stand) die verschillende toestanden (meer dan 2 :)) kan hebben.