Om te beginnen ben ik een leek op het gebied van programmeren en ben op zoek naar advies van jullie!
Momenteel ben ik bezig met een project waarbij ik verschillende databases, voornamelijk MySQL, maar zeker ook andere type databases zoals .csv, .txt, .xml en .xls wil koppelen aan een website/platform.
Het is de bedoeling dat obv van een zoekopdracht op het platform/website er een request naar de aangesloten databases gaat en er wordt teruggekoppeld of er informatie in de database zit die voldoet aan de zoekopdracht.
Na wat eigen onderzoek heb ik gelezen dat het middels PHP mogelijk is om een MySQL database te koppelen. Is het met PHP ook mogelijk om de andere type databases te koppelen?
Zijn is mogelijk 'standaard' tools of scripts die voor deze koppeling kunnen zorgen en op welke manier krijg ik de informatie uit de verschillende databases?
(Excuus als dit wat veel vragen zijn, maar ik probeer het voor mezelf duidelijk te hebben hoe het werkt aangezien ik het als complete leek, erg interessant vind!)
alleen zijn .csv, .txt, .xml en .xls geen van alle databases.
Misschien zijn het formaten waarin je data kunt opslaan, maar dan om te bewaren of over te dragen. Maar niet om in te zoeken.
Is het wel mogelijk om in deze bestandtypes te zoeken mbv PHP?
[size=xsmall]Toevoeging op 19/04/2019 14:15:24:[/size]
Wat voor andere type databases zijn er naast MySQL veel in gebruik door webwinkels? Nu ik weet dat .csv, .txt, .xml en .xls helmaal geen databases zijn?
Nogmaals dank voor jullie reacties @Ivo P, Arien en Adoptive Solution!
van een database verwacht ik de mogelijkheid om te zoeken en te sorteren.
dus iets als: bestaat er een user met de gebruikersnaam "piet".
of "geen me alle gebruikersnamen, gesorteerd op geboortedatum".
Dat lukt inderdaad wel als je dat in een tekstbestand of csv zet. Alleen, je moet dan misschien wel eerst alle regels inlezen om te constateren dat de allerlaatste op regel 13045 inderdaad die naam had.
En met sorteren moet je dan alles inlezen en in PHP ordenen. En dat kan veel werk kosten.
Niet per se, want als het om een site gaat met 10 gebruikers, dan valt dat wel mee. Maar voor een site als PHPHulp via een bestand met gebruikers doet, zal het inloggen nogal traag worden.
Je kan er prima in zoeken met PHP. Maar is er een reden dat je met verschillende bestanden-formats wilt werken? Of ga je dit importeren naar MySQL?
De reden hierdoor is dat ik wil gaan zoeken in voorraden van webwinkels. Helaas gebruikt niet elke webwinkel een MySQL. De kleinere ondernemers met een webwinkel werken soms nog via Excel of vergelijkbare methoden. Maar als iedereen over zou gaan op MySQL zou dit uiteraard een hele hoop kunnen schelen!
[size=xsmall]Toevoeging op 19/04/2019 15:26:41:[/size]
Ivo P op 19/04/2019 14:44:17
van een database verwacht ik de mogelijkheid om te zoeken en te sorteren.
dus iets als: bestaat er een user met de gebruikersnaam "piet".
of "geen me alle gebruikersnamen, gesorteerd op geboortedatum".
Dat lukt inderdaad wel als je dat in een tekstbestand of csv zet. Alleen, je moet dan misschien wel eerst alle regels inlezen om te constateren dat de allerlaatste op regel 13045 inderdaad die naam had.
En met sorteren moet je dan alles inlezen en in PHP ordenen. En dat kan veel werk kosten.
Niet per se, want als het om een site gaat met 10 gebruikers, dan valt dat wel mee. Maar voor een site als PHPHulp via een bestand met gebruikers doet, zal het inloggen nogal traag worden.
Stel: winkel A heeft de merken X,Y en Z in haar voorraad.
De bedoeling is om obv een zoekopdracht bijvoorbeeld: Trui merk X maat L om enkel die informatie over de, al dan niet, beschikbaarheid van die betreffende trui te weergeven.
Dus er zal specifiek gezocht worden en niet bijvoorbeeld op: geef me alle truien (om even bij jouw voorbeeld te blijven).
Is het dan ook zo dat het bij een database met een voorraad van bijvoorbeeld 10.000 producten het dusdanig langzaam gaat? Of kan het script zich relatief snel door de database heen werken?
Dan raad ik aan om alles in MySQL te importeren, zodat je alles bij elkaar hebt. De feed van de webwinkels waarvan je de data wilt gebruiken zijn vooral bedoeld voor export. Ze slaan alle data vast niet op in dergelijke bestanden. ;-)
Als je in een database werkt, zijn aantallen van 100.000 in het algemeen geen enkel probleem.
Los van dit alles lijkt het mij handig om één (gestandaardiseerde) bron te raadplegen in plaats van tig bronnen en dan alle resultaten op een of andere manier te combineren.
Een beter plan is daarom wellicht: combineer dit alles tot één database. Hiertoe zul je dus met enige frequentie de XML-, CSV- en TXT-bestanden moeten synchroniseren met hun laatste versie (de bron) en deze vervolgens updaten in een database. En hoe je dit het beste kunt doen hangt weer af van de frequentie waarmee deze bestanden inhoudelijk veranderen.