Onderstaande query moet foto’s laten zien als een van de waarden uit var1 voorkomt in veld groep_id.
Ik ben dus op zoek naar de juiste syntax in regel 3 van de query
Op zich kan een letter een prima ID zijn, en je kunt ze ook prima indexeren. Ivm afhankelijkheden verderop in de keten heb ik nog wel eens van doen met een base-36 ID (0..9 + A..Z, met voorloopnullen), werkt prima. Daarnaast ken ik ID's die toch niet "zomaar" ontstaan (dus geen artikelnummer ofzo - wat gewoon een volgnummer is dat de klant zelf "aan maakt", maar ID's die vaak een 1:1 relatie met een stukje code hebben - en dus ook eerst in code gedefinieerd moeten worden) gewoon een karakter of een (korte) string toe (echt als primary key). Voordeel is dat je in gekoppelde tabellen dan ook direct die letter of string terug ziet, en je bij het "data graven" (nav een probleem ofzo) niet steeds uit hoeft te vogelen wat ID = 35 ook alweer was (maar dat is dan gewoon "x" = status ID voor categorie "extra" - of zoiets).
Hier heb je het over meerdere ontwerpprincipes waartussen je kunt kiezen of die elkaar kunnen aanvullen. Auto increment id's zouden bij voorkeur alleen "intern" gebruikt moeten worden inderdaad. Er is ook niets mis met tekstuele representaties voor bepaalde toestanden (states). Je zou zelfs kunnen overwegen om hiervoor (naast een equivalent in de database) in PHP constanten te gebruiken. Allemaal prima. Maar groep_id "A" zegt mij niet zoveel. Ook zou ik niet weten hoe je deze opzet makkelijk beheert in een interface. Dan zul je elke keer alles moeten splitsen en samenvoegen...