www.domain.nl/phpmyadmin werkt niet meer na het verplaatsen van de mysql bestanden. Dit is als volgt gebeurd:

- cd /var/lib
- mv mysql /mnt/bigtorage

De externe schijf van 2TB is gekoppeld en gemount naar /mnt/bigstorage

In my.cnf

datadir=/mnt/bigstorage/mysql
socket=/mnt/bigstorage/mysql.sock

localhost werkte niet meer, met een mysql connectie via php, maar 127.0.0.1 wel.

Daarnaast werkt alles na een mysql restart, behalve phpmyadmin.
Ik zie geen config bestand terug van phpmyadmin, waar kan ik dit aanpassen?

groet

Daniel
De grants in de database. Het gaat (waarschijnlijk) mis door de manier waarop phpmyadmin een connectie maakt met de database.

Controleer de Host en User kolommen in de mysql.user tabel. En vergelijk dat dan met hoe phpmyadmin een verbinding maakt met de database.
Het laatste hoe controleer ik hoe phpmyadmin verbining maakt kom ik niet uit.
dat localhost niet werkt, kan te maken hebben met de pid-file setting.

Staat die in je my.cnf genoemnd? Kan die file ook aangemaakt worden bij het starten?
[mysql-safe]
pid-file=/var/run/mariadb/mariadb.pid

staat inderdaad in de my.cnf

Kan die file ook aangemaakt worden bij het starten?

Dat weet ik niet, hoe kom ik hierachter?

[size=xsmall]Toevoeging op 02/05/2019 16:50:29:[/size]

https://www.adminer.org/

1 bestand. Kan je overal neerzetten. Geen config.

Lijkt me een goede oplossing, alleen probeer ik erachter te komen wat nu de oorzaak van dit probleem is.

[size=xsmall]Toevoeging op 02/05/2019 16:57:44:[/size]

adminer-4.7.1 werk wel prima, maar ik kan geen unieke index voor een tabel maken met meerdere kolommen.
Ik zie die optie niet.

Dat weet ik niet, hoe kom ik hierachter?

Start MariaDB
Check of dat bestand bestaat.

Bij stoppen zou het bestand weg moeten zijn.
In adminer kan je bij elke table indexen toevoegen. Ook gecombineerde.

In adminer kan je bij elke table indexen toevoegen. Ook gecombineerde.

Klopt, het was eventjes wennen, maar zie nu hoe het moet inderdaad.

Het bestand bestond niet, mariadb was gestart. Ik heb hem aangemaakt, maar het veranderd niks in het localhost probleem met 127.0.0.1

De verwijzing wat in etc/host staat word gewoon genegeerd.

Mijn oplossing voor nu is gewoon adminer-4.7.1-en.php. werkt lekker snel en zonder geouwehoer.
Wat geeft phpmyadmin toch een hooffpijn.
Bij alle mysql connecties heb ik alles mar op 127.0.0.1 gezet waar localhost stond
Daniel van Seggelen op 03/05/2019 01:05:50

Het bestand bestond niet, mariadb was gestart. Ik heb hem aangemaakt, maar het veranderd niks in het localhost probleem met 127.0.0.1

eh, ja. De file moet ook de juiste inhoud hebben. Daarin staat het PID (process id) van mariadb. (steed na starten anders).

Maar de vraag is, waarom het bestand niet aangemaakt wordt. Je kunt alles draaien op 127.0.0.1, maar ik kan uit ervaring vast voorspellen, dat je nog tijden er tegenaan blijft lopen dat sites, tooltjes etc allemaal via localhost blijken te willen verbinden.

Ja, daarom zoek ik ook een oplossing, ja het bestand word inderdaad niet aangemaakt, waarom weet ik ook niet.

Reageren