Hoi beste php'ers,

ik ben nog niet heel lang bezig met php maar heb toch een wens. Gaat om het maken van een query voor 'n kruistabel te laten weergeven. Poosje geleden heb ik me hier ook al me beziggehouden maar ik kan me helaas niet in verdiepen doordat ik kennis niet op niveau heb om dit te kunnen maar ook tijd speelt een rol.

ik ben op zoek naar iemand die me hierbij wil helpen. Dit hoeft uiteraard niet kosteloos te zijn. Ga graag met iemand daarover in onderhandeling buiten het forum om.

Wat is de vraag?

ik heb in een database drie tabellen. tabel medewwerkers, tabel rollen en een tabel waarin een relatie staat tussen die twee.
wat ik nu graag zou willen is dat een dmv een SQL opdracht de waarden van tabel medewerkers verticaal wordt weergegeven en de waarden van tabel rollen horizontaal wordt weergeven. Daar waar een match tussen die twee zitten zou het mooi zijn dat via een symbool (plusje ofzo) wordt getoond op het scherm.

Ik heb geen idee hoe dit werkt vandaar dat ik de vraag hier parkeer. Hoop dat iemand me hier mee wil helpen
Kunnen we onderling de vraag fine tunen waar nodig..

Alvast bedankt,
Dirk
bij een AJAX request doe je met javascript een nieuw verzoek of request aan de webserver, in dit request kun je (net als het inzenden van een formulier) data mee sturen. De request wordt dus geheel op de achtergrond verstuurd en als gebruiker merk je hier niets van. Javascript verstuurt het en javascript ontvangt ook het antwoord van de server welke dan ook gewoon in een javascript variabele terecht komt waarmee het programmaverloop verder bepaald kan worden.

Als dit allemaal nieuw is dan zul je wel wat tijd en energie moeten investeren om dit te begrijpen en onder de knie te krijgen. Dus wordt dit voor nu even een stap zijwaarts.
Begin stap voor stap....
Zorg dat je eerst inziet wat een Javascript AJAX-request is, en wat het doet. En hoe het werkt. In combinatie met de jQuery-library is het uitlezen en aanpassen van de HTML-elementen erg eenvoudig.
alles is heel eenvoudig als ik iedereen moet geloven :-) maar het kost me nogal moeite om de basis te snappen. Klaarblijkelijk komt dan niet goed over of zo. Nu komt er weer 'n term jQuery erbij. Gooi maar op de hoop.

Kortom hier kom ik niet verder mee. Dit zijn ook technieken waarvan ik zelf denk dat ik uren/dagen/weken bezig ben om een te uberhaupt er wat van te begrijpen.

Ga het wel over een ander boeg gooien en ik probeer iemand via die 'vacature forum' te vinden die me hiermee wil helpen. Daar mag een tarief tegenover staan. Even uitvogelen om dat forum in elkaar steekt.
Niet lastig, alleen de criteria doornemen en toepassen.
Maar zelfs als je niet (direct) technisch overziet hoe je iets implementeert, dan weet je toch nog steeds wat je functioneel aan administratie moet verrichten?

Jouw huidige opzet hebben we al onderzocht. Om één gigantische update te doen over alle gebruikers/rollen of zelfs alle rollen van een enkele gebruiker (dat is mij niet helemaal duidelijk, wil je het een, of het ander, of allebei, oftewel, hoe luidt nou precies *jouw* functionele spec?) lijkt mij enigszins risicovol, voornamelijk omdat je niet de middelen hebt om zo'n (middel)grote mutatie "atomair" (als één ondeelbare actie) te laten verlopen. En dat is weer een gevolg van het feit dat je geen (echte) relationele database gebruikt, maar MyISAM-tabellen. En zelfs dan zou dat mijn voorkeur niet hebben.

Dus okay, dan ga je naar een strategie kijken die (bijvoorbeeld) één mutatie per keer verricht (andere opties mogelijk?): het toevoegen of verwijderen van een enkele rol. Dat is functioneel dus wellicht een betere aanpak. En vervolgens ga je dus kijken naar een implementatiemethode hiervoor. Dan check je in je gereedschapskist of je zoiets hebt, en anders kijk je eens hoe andere mensen dat aanvliegen.

Maar allereerst moet je dus een soort van PLAN hebben, voordat je begint te rennen. Maakt niet uit of je niet direct weet hoe je dit implementeert, maar als je een functionele specificatie hebt (een abstract IDEE van wat er moet gebeuren, dus een soort van boodschappenlijst: dit zijn de acties die achtereenvolgens moeten gebeuren, zonder hierin enige techniek te betrekken, want dat is dan weer implementatie) dan is echt 50% van het werk al gedaan. De implementatie is "slechts" een (mogelijk haast willekeurige) uitdraai van een functionele spec...

Dit is toch een beetje hoe je in zijn algemeenheid software ontwikkelt dacht ik.
dank je Thomas voor je response.. ik was er min of meer van uit gegaan dat het al duidelijk was hoe ik het zo willen hebben. de tabel geeft inzicht wie welke rol heeft. nu had ik in eerste instantie de indruk dat dit met standaard form gemuteerd kon worden. Jij gaf me een ander inzicht en dat die methodiek eigenlijk bloedje link was. Want het zou in sommige gevallen maar om één mutatie kunnen gaan en niet zo'n massa form. Dus ik heb alle select veldjes weer ongedaan gemaakt en het zijn weer vinkjes. Maar de wens blijft om een rol aan iemand te kunnen koppelen of in te trekken op welke vorm dan ook. Inmiddels heb ik een post gedaan in de vacture deel.

De opdracht lijkt uitgesproken vrij eenvoudig te zijn maar klaarblijkelijk heb ik Plan van aanpak, functioneel- en technische ontwerp nodig terwijl ik van alle kant met handjes en voetjes gebonden ben. Ik hoop dat ik iemand daar tref die eea wil bouwen.
Is het niet veel gemakkelijker om een rijtje weer te geven van alle gebruikers met daarachter een linkje naar een "edit" pagina van die ene gebruiker?

(Het linkje wordt dan zoiets als http://mijndomein.nl/users/edit-roles?id=4)

Op die pagina maak je vervolgens het formulier waarmee je de rol van de gebruiker kunt aanpassen....

Deze pagina moet dan uiteraard alleen toegankelijk zijn voor gebruikers met voldoende rechten
Hoi Frank,

dit zou dan betekenen dat voor iedere gebruiker een pagina moet worden geopend? Dit lijkt me niet zo werkbaar. Maar ik kan niet helemaal goed beoordelen hoe je dat dan voor ogen ziet. Let op.. ik hoef de rol van gebruiker niet aan te passen he.... alleen de rollen die aan een gebruiker zijn gekoppeld. Inhoudelijke rolaanpassing zijn hier niet van toepassing

ps.. ingesloten link werkt niet
Maar de wens blijft om een rol aan iemand te kunnen koppelen of in te trekken op welke vorm dan ook. Inmiddels heb ik een post gedaan in de vacture deel.

Deze functionaliteit staat in principe helemaal los van de rest. Dit onderdeel zou je dus ook in complete isolatie van de rest kunnen aanpakken. Ook zou je dus een soort van prototype of proof of concept kunnen bouwen die precies doet wat jij wilt. Het lijkt mij handig en verstandig om dit soort dingen ook te compartimenteren. Alles bij elkaar is dit dan weliswaar een redelijk complex ding, maar als je dit onderdeel per onderdeel aftikt dan valt dit allemaal reuze mee. Zoals vanouds: verdeel en heers.

klaarblijkelijk heb ik Plan van aanpak, functioneel- en technische ontwerp nodig terwijl ik van alle kant met handjes en voetjes gebonden ben

Je hoeft dit alles helemaal niet over een zwaar gedocumenteerde boeg te gooien, maar je moet op zijn minst weten wat je gaat maken en waarom je voor die aanpak kiest. Dit zijn namelijk stuk voor stuk ontwerpbeslissingen die een directe invloed hebben hoe iets (technisch) werkt en hoe iets er (visueel) uit komt te zien. Dit moet dus echt gebaseerd zijn op en onderbouwd worden door argumenten, je moet deze beslissingen namelijk altijd kunnen verdedigen.

Als je dit niet doet dan bedien je je al snel van een aanpak die nergens op gebaseerd is en dan is elke structuur letterlijk en figuurlijk ver te zoeken, en deze structuur kan juist een enorme bijdrage leveren aan het begrip. Je overtuigt jezelf als het ware van je handelswijze en dat levert gigantisch veel inzicht op omdat je hebt uitgezocht wat de mogelijkheden zijn, en je hebt uiteindelijk vanwege redenen xyz bewust gekozen voor een specifieke aanpak.

Wat ik tot nu toe heb gezien in deze en andere threads zijn in zekere zin "groeipijnen", je moet jezelf iets eigen maken wat je nog niet echt beheerst. En dat is ingewikkeld, dat snap ik, maar ik denk dat als je de hele tijd flippert tussen "gaan we doen" en "gaat me nooit lukken" dat dit een proces van wringen en wurgen wordt / blijft.

Zoals met zoveel vraagstukken op dit forum is "het probleem" niet zozeer het probleem, maar meer de benadering en aanpak van "het probleem". Dit is meer een kwestie van "mentale" training en vergt een wat abstractere benadering van een programmeervraagstuk dan dat dit nu echt over "parate kennis" gaat.

Vraagstukken zijn ook zelden tot nooit uniek in die zin dat jij de enige bent die tegen dat unieke probleem aanloopt. Ga dus eens op zoek naar informatie over simpele voorbeelden die ongeveer doen wat jij wilt en ga daar dan mee aan de slag. Kijk ook een naar AJAX/asynchrone requests et cetera. Zelfs als je helemaal geen fantasie hebt zou je altijd nog kunnen kijken wat anderen doen. Maak jezelf hiermee vertrouwd als instrument voor het oplossen van programmeervraagstukken: simpelweg Googlen.

Of je moet besluiten dat hier je interesse overduidelijk niet ligt en abstract denkvermogen jouw ding niet is, of dat je (grote) moeite hebt met het leren van nieuwe dingen ofzo (hey, wie heeft dit niet?), ik heb dit (laatste) zelf ook een beetje, dat ik niet graag uit mijn comfort zone treed. Ik bedoel dat kan, dat is geen oordeel ofzo, mensen zijn gewoon verschillend. Zou je toch voorstellen om de knoop door te hakken want ik krijg de indruk dat de enige begrenzing een soort van overmachtsgevoel is ofzo, ik heb verder volgens mij nog niet over andere begrenzingen gehoord. Maar dat kan dus voor een groot deel, of misschien wel helemaal, gecompenseerd worden door een andere benadering of "mindset" van het vraagstuk.

Reageren