Hallo,

De meesten van ons kennen wel bootstrap. Ik vroeg me af of er tegenwoordig eigenlijk nog meer/andere/nieuwere (???)handige tools zijn (gratis of betaald) om makkelijk een responsive template te maken.

Ik denk dan aan een situatie waarbij je gewoon begint met een volledig wit scherm, maar waar je op de een of andere manier makkelijk componenten aan kunt toevoegen die dan ook gelijk al responsive zijn.

Ja, het klinkt een beetje vaag wellicht wat ik zeg, maar hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel.

Je begint dus met een leeg canvas, maar in plaats van dat je ieder element zelf aan de html-code moet toevoegen en via css moet positioneren, hoef je bijv. alleen dit in te voeren:

<div class="header-200px"></div>

en dan komt er op het scherm een header te staan van 200px hoog. En als je daar dan bijv. 2 kolommen in wil plaatsen doe je:

<div class="header-200px">
  <div class="col-80%"></div>
  <div class="col-20%"></div>
</div>

en wil je er een menu in dan doe je:

<div class="header-200px">
  <div class="col-80%"></div>
  <div class="col-20%">
    <div class="menu-horizontal">
      <li>Home</li>
      <li>Contact</li>
    </div>
  </div>
</div>

Bestaat zoiets? Of kom je dan toch automatisch op Bootstrap uit?
@Marthijn

>> Tailwind CSS is wel een minder featured framework dan Bootstrap bijvoorbeeld.

Kun je dit verder toelichten? Waaraan merk je dat? Wat heeft Bootstrap 'meer' dan Tailwind CSS? En ... waarom gebruik je Bootstrap dan niet?
Ik vind Tailwind CSS een minder featured framework omdat Tailwind CSS enkel de styling is. Bij Bootstrap heb je navbars, tooltips etc. dat allemaal JavaScript gebruikt. Waarom ik Bootstrap niet gebruik heeft er mee te maken dat Bootstrap gebruikt maakt van jQuery (dit gebruik ik liever niet). Ook heeft Bootstrap bepaalde soorten componenten zoals een navbar die zijn eigen structuur heeft in markup en styling, probeer het dus maar eens totaal aan te passen naar je eigen wensen.

Met Tailwind CSS voel ik me meer vrij, je dient alles zelf te doen wat meer vrijheid geeft. Netzoals dat je bij je eigen geschreven CSS alles naar je eigen hand kunt zetten qua opbouw etc.
@Marthijn

>> ... gebruikt maakt van jQuery (dit gebruik ik liever niet).

Waarom gebruik je jQuery liever niet?

Ooit gehoord trouwens van UIkit? Die kwam ik tegen tijden het Googlen. Die ziet er (op het eerste gezicht) ook wel leuk uit.
Ozzie PHP op 29/09/2019 02:18:41

@Marthijn

>> ... gebruikt maakt van jQuery (dit gebruik ik liever niet).

Waarom gebruik je jQuery liever niet?

Ooit gehoord trouwens van UIkit? Die kwam ik tegen tijden het Googlen. Die ziet er (op het eerste gezicht) ook wel leuk uit.

Het doet z'n werk maar het is volgens mij sloom en oud. Liever gebruik ik iets moderners zoals Vue.js of React.js. Hiermee valt ook makkelijker websites te maken die gegevens via AJAX uitwisselt zonder de pagina te verversen.
Vue.js en React.js hebben een andere werkwijze, en zou ik niet echt kunnen vergelijken met een library zoals jQuery. Het gebruik ervan is leuk als je juist een site hebt die dynamisch en actueel moet blijven. Ik zie het niet als een moderne vervanger van jQuery.
@Marthijn

>> Hiermee valt ook makkelijker websites te maken die gegevens via AJAX uitwisselt zonder de pagina te verversen.

Dat kan via jQuery ook gewoon.

React is volgens mij bedoeld voor een heel andere opzet. Wat je normaal met PHP serverside doet, doe je dan cliënt-side. Je routing, controllers enz. maak je dan in React. Voor licht gebruik van javascript (ajax, animaties, user interactie) is juist jQuery de handigere / meer voor de hand liggende optie lijkt me.
Ozzie PHP op 02/10/2019 00:41:15

Dat kan via jQuery ook gewoon.

Dan moet je alleen niet de slim versie hebben die op de Bootstrap introductie pagina in de starter template staat want daarin zijn de AJAX functies weggelaten.

Reageren