Ik wil een nieuws systeem in een website (gebaseerd op PHP) verwerken. Nu ben ik wel bekend met php (geen prof) maar wil het wiel niet opnieuw gaan uitvinden. Heb geen behoefte aan een compleet cms.
Heeft iemand een tip of ik hier een bestaand nieuws systeem voor kan gebruiken.
Wensen zijn:
Teaser
Nieuwsbericht
Auteur
Datum start
Datum eind
Mogelijkheid tot het uploaden van een plaatje
Bovenstaande moeten dan weggeschreven worden in een MySQL database.
En bovendien doet phpMyAdmin al genoeg rare dingen met je data. Ik heb mij ooit blindgestaard op een WHERE die niet gepakt werd, terwijl die voorwaarde echt klopte. Bleek er in de code een tab te staan, en PMA zag die weer niet, omdat die het stripte.
Bouw gewoon een backend, en zorg dat je opmaakcodes gebruikt zoals Markdown óf UBB, net wat je maar prettig vindt werken. Dan ben je zeer fool-proof.
Mja als je incompetentie als uitgangspunt neemt dan hoef je nergens meer op te wedden.
Dit neigt ook een beetje naar een drogreden:
<verzin een situatie die onwenselijk is> => <dit is per definitie geen goede oplossing>
?
Het is ook een tradeoff - snel vs robuust. Maar dan moet je uiteraard wel weten wat je doet (zoals met alles eigenlijk?).
We weten ook niets over het niveau van de gebruikers. Ik doe daar ook geen aannames over. Het is inderdaad niet verstandig om hier leken mee aan de slag te laten gaan.
Om antwoord op de vraag van TS te geven: je hebt twee keuzes:
- kies je (online) blog applicatie en neem genoegen met eventuele tekortkomingen, of
- bouw het zelf op maat
Onderzoek de mogelijkheden, en kijk wat fijn werkt. Als je kiest voor het zelf bouwen dan levert je dat hoogstwaarschijnlijk meer werk op dan dat je initieel zou verwachten omdat je voor een fatsoenlijk beheer meerdere CMS-achtige componenten nodig hebt. En "datum start" en "datum eind" lijkt al een beetje op een soort van workflow.
Begin anders eens met een functioneel ontwerp: teken de verschillende schermen die je zou willen hebben en beschrijf wat dit alles functioneel zou moeten kunnen (en wat je hiervoor nodig hebt). En dan zou je dat eens kunnen spiegelen met wat er al kant-en-klaar aanwezig is. En als echt alles volledig tekort schiet, wat mij zou verbazen, dan heb je in ieder geval een ontwerp waarmee je verder kunt.
Het zal ook geen gering werkje zijn als je het uitgebreid wilt hebben. Maar de basis kan je op een avondje wel in elkaar zetten.
Laat ik maar niks vertellen over de complexiteit van mijn CMS-systeem en het koppelen van (nieuwe) afbeeldingen aan nieuwe of bestaande items. Het is toch een gebruikersflow waarin ik echt úren heb gestoken met een fraai resultaat.
Het hoeft niet complex te zijn. Laat maar weten als het gelukt is en als je nog vragen hebt.
Ik heb een nieuwssysteem draaiende met Wordpress :-) Werkt eigenlijk best wel prima moet ik zeggen. Wel ben ik dan eigenlijk benieuwd of er ook een plugin is die zelf nieuws plaatst vanaf andere sites zeg maar ipv alles handmatig? :P
Is inderdaad mogelijk en zeker met een leuk plugin genaamd: Echo RSS Feed Post Generator
Was even op zoektocht gegaan en verschillende dingen getest :-) Werkt helemaal top en echt super gewoon!
Inderdaad zit je wel met auteursrecht maar sommige sites geven aan dat je alle content via RSS wel mag gebruiken maar niet aanpassen en dat er een vermelding moet staan waar het weg komt, dit is dan uiteraard ook geen probleem.
Daarom even een heads-up voordat je misschien wel boze brieven gaan krijgen. ;-)
Ikzelf heb ook een dergelijk systeem geschreven, en alles wat binnenkomt dat controleer ik altijd. Ikzelf heb per RSS-feed een keuze:
- Scannen op een aantal steekwoorden. (niet alle bronnen schrijven over mijn branche)
- Altijd indexeren ingeacht inhoud. (sommige bronnen schrijven enkel over mijn branche)
Dat zorgt ervoor dat er meer nuttige berichten dan anders worden toegelaten.