ik heb ooit een keer een heel mooi boekhoudscript gemaakt en deze moet nu een beetje aangepast worden
eigelijk heel veel

het is van jaren allemaal hardcoded in elkaar gezet en eigenlijk bijna geen gebruik van functies

ik heb dus op heel veel paginas 1 en dezelfde code staan die eigenlijk gewoon in een functie zouden moeten

maar op 1 of andere manier weet ik niet meer hoe ik meerdere outputs krijg

input is datum, accountid, userid

output is een hele waslijst
die ik dus individueel moet kunnen opvragen indien dit zou kunnen met een functie
ik zal hier ff een voorbeeld geven van 1 van de codes die er nu in staan

$sqldranken = "SELECT * FROM systeem_invoertotaal WHERE account='$accountid' AND id_user='$userid' AND soort='dranken' AND invoer_over='$datum' ORDER BY id ASC";
$resultaatdranken = $db->sql_query($sqldranken) or die(mysqli_error());

$eindtotaaldrankenbtwlaagafgerond = '0';
$eindtotaaldrankenbtwhoogafgerond = '0';

while($omzetdranken = mysqli_fetch_assoc($resultaatdranken)){
$btwsoort = ''.$omzetdranken['btwhoogte'].'';	

if($btwsoort == btwlaag) {
$omzetdrankenbtwlaag = mysqli_fetch_array($db->sql_query("SELECT * FROM systeem_invoertotaal WHERE account='$accountid' AND id='$omzetdranken[id]' AND id_dame='$userid' AND soort='dranken' AND btwhoogte='btwlaag' AND invoer_over='$datum';"));

$totaaldrankenbtwlaagafgerond = $omzetdrankenbtwlaag[aantal] * $omzetdrankenbtwlaag[bedrag];												$totaaldrankenbtwhoogafgerond = '0';

}
elseif($btwsoort == btwhoog) {
$omzetdrankenbtwhoog = mysqli_fetch_array($db->sql_query("SELECT * FROM systeem_invoertotaal WHERE account='$accountid' AND id='$omzetdranken[id]' AND id_dame='$userid' AND soort='dranken' AND btwhoogte='btwhoog' AND invoer_over='$datum';"));

$totaaldrankenbtwhoogafgerond = $omzetdrankenbtwhoog[aantal] * $omzetdrankenbtwhoog[bedrag];
$totaaldrankenbtwlaagafgerond = '0';
}
else {
$totaaldrankenbtwlaagafgerond = '0';
$totaaldrankenbtwhoogafgerond = '0';

}

$eindtotaaldrankenbtwlaagafgerond = $eindtotaaldrankenbtwlaagafgerond + $totaaldrankenbtwlaagafgerond;
$eindtotaaldrankenbtwhoogafgerond = $eindtotaaldrankenbtwhoogafgerond + $totaaldrankenbtwhoogafgerond;							
}

dit is maar een klein stukje maar ik moet gewoon weer ff snappen hoe ik 2 outputs uit een functie krijg
of meerdere

:)

mag ook iets anders zijn als ik het maar op verschillende plekken kan gebruiken
Wat tussen 'single quotes' staat, is normaliter een string. Een stuk tekst waarmee je eigenlijk niet hoort/kan rekenen. Wat oude PHP-versie ermee van doen hebben, weet ik niet. Want dit is al tijden zo.

Of je maakt naar mijn idee een foutje in je editor.
ik geloof je gelijk maar ik heb meestal mijn php error meldingen uitstaan en die '0' of andere bedragen tussen '' werken wel gewoon met optellen alleen

maar dit moet ik inderdaad proberen te vermijden, ik dee vroeger, en soms nog wel eens ''.$var.'' en '0'
in java enz moest ik dan \ voor elke quote zetten en dan werkte alles
ook allemaal door gebrek aan kennis maar ik leer steeds meer elke dag weer :)

als het maar werkt :D
Sylvester vader op 18/03/2020 19:47:16
ik heb meestal mijn php error meldingen uitstaan

Dat is prima zolang je deze maar logt.
En af en toe je logbestanden eens inspecteert.

Dit is nog een reden om een testomgeving op te tuigen: nu veeg je mogelijk allerlei fouten en notices onder het tapijt, en deze vormen een fantastische voedingsbodem voor bugs.

Dit kan ook typefouten in code blootleggen, met name als al je variabelen ontzettend lange namen hebben en je geen autocomplete editor gebruikt (al zou ik nog steeds opteren voor korte(re) namen).

Reageren