ok hier beginnen we weer, open een topic met gewoon een simpel iets en er wordt weer van allerlij dingen bij bedacht en dan raar vinden dat topic zo lang wordt
dus hier gaan we weer.
Wat gebeurt er ingeval "sql is nieuwer"?
ok in mijn online software heb ik een deel dat er dranken ingevoerd kunnen worden een soort dag totaal
dit wordt in sql gezet en er wordt tevens gelijk een vaste cache gemaakt van die dag onder nummer 9999 eindomzetdranken. (cache enzo kom ik zo op terug)
echter vergeet een bedrijf soms een aantal biertjes of bv een cola die niet erbij stond
ik heb bij de dranken een extra deel gemaakt dat ze dit mogen toevoegen
echter heb ik dus al een cache die dag
dus dit script stukje moet checken of de sqltijd nieuwer is dan bestand tijd, soja betekent het dus dat de cache niet klopt en moet die worden verwijdert
na de verwijdering moet hij opnieuw een cache maken
dit wordt op een ander deel gedaan omdat dit een heel zwaar en groot process is met heel veel berekeningen,
kan dit sneller NEE
ik heb dit echt op heel veel manier gedaan en kan niet sneller en niet beter
hoe ga ik nu niet weer helemaal uitleggen,
nee ook niet via sql laten berekenen want die gebruiken school rekenen en niet belasting rekenen
ik verwijs jullie even door
[link]
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/btw-bedrag_afronden[/link]
en ik gebruik "U rondt af per geleverd goed of verrichte prestatie."
om deze reden heb ik heel erg veel berekeningen die alleen op de manier hoe ik het doe goed is
Een andere vraag, waarom heb je al die cache zooi nodig? Is dit niet een verkeerde oplossing (bestanden bouwen) voor een ander probleem (trage queries)?
ja trage queries omdat het gegevens moet zoeken en berekenen van een heel jaar van minimaal 30 personen x minimaal 6 invoeren.
dat zijn dus minimaal 65700 rijen
dit wordt gevonden tussen rijen waar ook 10 andere bedrijven staan met 7 jaar aan rijen
dat zijn dus ongeveer 4600000 rijen waar hij door moet zoeken
O en voordat je het vraagt ja ik gebruik indexen op plekken waar dit kan
mijn grootste pagina doet over al deze berekeningen met de cache 3 sec max
En hoe zit het met de veiligheid van die bestanden? Staan deze buiten de webdirectory? Zijn deze nog op een andere manier afgeschermd of kan iemand door het manipuleren van het webadres/andere variabelen materiaal van andere mensen inzien?
ik ben nu aan het testen maar in de live cache worden de mappen en de bestanden md5 gecodeerd met een salt
tevens zijn de bestanden in de live cache alleen vie script te openen en dus alleen het bedrijf waar het om gaat zou het kunnen zien
indien iemand het wel kan zien dan hebben ze er niks aan
Wat als $sql_datum precies gelijk is aan $file_datum? Hoe onwaarschijnlijk dat ook moge zijn, die case is nu ongedefinieerd...
haha die is wel goed, echter wordt er gechecked op 0,01 sec
bestand wordt altijd pas na de sql gemaakt en dus kan deze nooit ouder zijn dan de sql :P
Vraag jezelf af: waar ben je mee bezig? Antwoord: ik controleer op het bestaan van een directory, en als deze niet bestaat, maak ik deze aan.
ik snap je dit lijkt onnodig echter in verleden heb ik door nog onbekende reden meegemaakt dat hij bestand niet wou aanmaken als de map er niet was, dus,
eerst map dan files
ik hou niet van iets dat zou moeten werken
ik wil iets dat 1000% zeker werkt ook al gaat het via een omweg.
Al die parameters
ja allemaal zijn nodig helaas, bij elke cache moet hij die gegevens meekrijgen
(cronjob?)
juist hier moeten ze op wachten mijn cache wordt in princiepe gelijk gemaakt bij het invoeren van de boekhouding in de sql
echter soms door iets aan te passen verwijder ik uit veiligheid de gehele cache en deze moet hij dan dus in 1 keer voor elke dag voor elke werknemer over een heel jaar aanmaken
je bent je boekhouding die in je database zit nog eens dunnetjes aan het namaken in een soort van filesysteem. Waarom in hemelsnaam?!
ja je hebt gelijk echter door dat filesysteem is de berekening 99% sneller
daarom dus
Als jouw queries deze informatie op een efficiënte manier kunnen ophoesten, waar heb je dan al die bestanden precies voor nodig? ...
uhm de queries zijn niet het probleem
het zijn de noodzakelijke berekeningen
ik heb dit ook via andere manieren geprobeerd maar ik moet alle gegevens los hebben voor een speciale dag loonstrook
uitleggen ga ik nu allemaal niet doen maar ik moet het dus zo doen en kan niet anders
als 1 van jullie persoonlijk langskomt kan ik het laten zien
want het is niet zo simpel als jullie denken
ik heb scripters ooit ingehuurd die net zoals jullie denken
allemaal het nieuwste van nieuwste willen want oud is ouderwets bla bla
deze goeie scripter werd na het tonen van mijn idee helemaal stapelgek
zijn antwoordt kwam neer op dit kan helemaal niet, is onmogelijk
laat een boekhouder dit lekker doen enz enz
ik heb zeg maar 6 rijen
met deze 6 rijen moet ik heel veel verschillende variabelen creeeren die niet in de sql staan
alles moet worden berekent via de belasting regel van 3
dus handmatig
nadat alle berekeningen klaar zijn hou ik ongeveer 72 variabelen over in 1 cache
om deze bedragen te krijgen heb ik dus nog veel meer
dus stop allemaal met het zeuren van het kan beter
kom langs en laat zien en hou anders gewoon je mond
tuurlijk zit er een beetje ruimte in voor verbetering en dat ben ik ook echt wel aan het doen