Door
Ozzie PHP
op 03-06-2020 17:39
gewijzigd op 03-06-2020 17:40
3.905 views
Ben je een fotograaf, of is fotografie je hobby? Dan heb je een heleboel keus uit verschillende camera's, lenzen, flitsers, filters enzovoorts. Tegenwoordig ook nog drones, (onderwater) action cams en ga zo maar door. Er is heel wat leuk 'speelgoed' te verkrijgen waarmee het maken van foto's een stuk gemakkelijker en leuker wordt.
Ben je muzikant, of is muziek maken je hobby? Ook hier weer genoeg leuk speelgoed verkrijgbaar ... microfoons, studio monitors, synthesizers, mengtafels, randapparatuur. Ga zo maar door. Een heleboel hardware waarmee je werk of hobby een stuk makkelijker, leuker en creatiever wordt.
Kortom, ben je fotograaf of muzikant dan is er heel wat leuk 'speelgoed' te verkrijgen. Wij als programmeurs moeten het voornamelijk doen met een computer, monitor, toetsenbordje en muis.
Dus nu dacht ik ... zou er voor programmeurs, developers, vormgevers ook leuk 'speelgoed' te koop zijn? Bijvoorbeeld aparte toetsenborden waarmee je handige dingen kunt doen, of andere hardware of gadgets die het leven van een developer makkelijker maken? Kortom, wat zijn coole gadgets die het leven van een developer leuker maken?
Heb jij suggesties? Post het hieronder, dan maken we er een leuk "Speelgoed voor developers" topic van.
De RaspberryPi voor development server. Superklein gadget, draait op een oude GSM voeding en de nieuwste de Raspberry Pi Zero WiFi is natuurlijk geweldig, half credit card formaat. Qua kabels dus alleen die oude GSM voeding. Debian Linux erop en je hebt bijna hetzelfde als bij je hoster. Geen gefrunnik met Windows met XAMPP, WAMPP, MAMP, RAMPP :) en dergelijk, forward slashes, backslashes, ctrl-alt-del hij doet het weer niet.....help phphulp WAMP 127.0.0.1 localhost, MySQL errors...
Linux is leuk :) enne php heb je toch ook geleerd. command line tools inplaats van dat browser gefrunnik met phpadmin etc
Maar misschien is er meer van dit soort speelgoed verkrijgbaar. Bijv. een speciaal toetsenbord waarmee je bijv. makkelijk code snippets kunt plakken vanuit het geheugen van het toetsenbord (dus niet via het Windows klembord).
De echte "gadgets" die ik "nodig" heb om efficiënter te kunnen werken zijn een paar hardware dingen (groot scherm, lekker toetsenbord+muis, en een beetje vlot PC-tje). Daarnaast zijn er nogal wat handige software tools, maar de meeste daarvan zijn gewoon "gratis", dus dat is niet echt "aanschaffen".
Dan is er uiteraard nog het nodige "programmeer gerelateerd speelgoed". Zoals hierboven al aangegeven de lokale server (ik gebruik trouwens een barebone - tjok vol met RAM en een snelle SSD - toch net even vlotter dan een Pi; overigens werken we hier dan wel weer met het hele gezin via remote desktop - met een handje vol Pi's als thin clients - op die server), en inderdaad wat Arduino's om de lampen aan/uit te doen, enz.
Daarnaast heb ik hier nog een Lego Mindstorms set staan om "lekker mee te spelen" (momenteel is het een "timelapse rig" met een camera er op om timelapse video's te maken van "rollende wolken").
Wat ik overigens nog wel een keer wil proberen is een "voet toetsenbord" (zoiets, maar dan zelf maken - dat is de halve fun), en dan bijvoorbeeld Ctrl+C/Ctrl+V/Enter er in zetten (dat zijn combinaties waar ik nu m'n vingers voor moet knakken om er bij te kunnen).
>> groot scherm, lekker toetsenbord+muis, en een beetje vlot PC-tje
Welk toetsenbord en muis gebruik je? Iets speciaals?
>> Wat ik overigens nog wel een keer wil proberen is een "voet toetsenbord"
Dat is grappig :-) Zoiets heb ik nog nooit gezien! Kun je zoiets ook kant en klaar kopen met software? Dat je bijv. op een pedaal trapt en dat ie dan automatisch een tekst plakt of een commando uitvoert?
Ik heb deze: https://tweakers.net/pricewatch/246672/microsoft-wireless-comfort-desktop-5000.html . Vooral ivm de "bocht" in het toetsenbord (dan kunnen je ellebogen wat verder naar buiten). Draadloos is ook wel lekker, vooral de muis (anders loop je steeds aan dat snoer te trekken), maar ik merk dat ik een draadloos toetsenbord ook wel fijn vind (blijkbaar loop ik daar toch ook de hele dag mee te schuiven). Wel altijd een setje batterijen stand-by hebben, want officieel krijg je een "voorwaarschuwing" als ie bijna leeg is, maar meestal kapt ie d'r gewoon opeens mee ...