Ik heb een vraag over het volgende.
Stel een persoon moet inloggen in windows met zijn account en start een webpagina wat ik maak.
Nu wil ik in die pagina laten zien wie zich in windows heeft ingelogd.
Nu lees ik overal dat dit niet mogelijk is in php omdat hij de gebruiker laat zien van de serverkant.

Jullie weten vaak het beter , dus mijn vraag is, klopt dit of is er misschien een klein licht puntje dat het wel kan?
PHP heeft geen toegang tot de cliënt, dus dit zou nooit kunnen.

Wat je wilt bereiken kan wel in zekere mate als iemand via LDAP inlogt, wat bedrijven veel gebruiken met bijvoorbeeld Windows Server Active Directory of Apache Directory Server. Dan is er wel een hoop mee uit te lezen via de LDAP-functies van PHP, echter wel na authenticatie.
Indien dit een soort intranet betreft zijn er wel verschillende manieren, maar dan zul je in eerste instantie mogelijk meer in de hoek van systeembeheer moeten zoeken. Apparaten zouden bijvoorbeeld (vooringestelde) extra headers mee kunnen sturen bij requests, of deze hebben een vast ip waarmee de bijbehorende gebruikers geïdentificeerd kunnen worden, maar dit hangt er dus ook van af hoe dit soort werkplekken gebruikt worden. Waarschijnlijk zijn er ook andere/nettere oplossingen, maar er zullen ongetwijfeld manieren zijn.
Vond je antwoord nog lang wachten ;)

Dit soort dingen zijn bij ons helaas nog niet zo ver.
Toch bedankt voor jullie mening, maar ik ga daar verder niet in spitten.
Onze systeem beheerder is zelf nog niet eens zover met ons netwerk.
"Stel een persoon moet inloggen in windows met zijn account en start een webpagina wat ik maak.
Nu wil ik in die pagina laten zien wie zich in windows heeft ingelogd."

Waarom zou je dat willen? Waarom zou een webpagina die bezocht wordt door een anonieme gebruiker moeten weten wie er op die computer is ingelogd?
Normaal niet, maar tis voor op het werk , alleen in het netwerk en daar had ik dat graag gewild indien het mogelijk was geweest, maar heb het al van mij afgeschoven.
Maar hoe wordt de authenticatie nu dan in het netwerk gebruikt?
Geen flauw idee, alle benodigde accounts zijn gewoon in de plant aangemaakt.
In de plant?
Pascal Schuffelers op 25/07/2020 19:06:57

Normaal niet, maar tis voor op het werk , alleen in het netwerk en daar had ik dat graag gewild indien het mogelijk was geweest, maar heb het al van mij afgeschoven.

Dat lijkt me in strijd met de privacywetgeving, dat een website 'zomaar' weet welke werknemer er is ingelogd.

Wat is er op tegen om de gebruiker gewoon zelf te laten inloggen op de betreffende website?
Ozzie PHP op 25/07/2020 22:27:40

Dat lijkt me in strijd met de privacywetgeving, dat een website 'zomaar' weet welke werknemer er is ingelogd.

Zoals TS al stelt, binnen een bedrijfsnetwerk is men toch al ingelogd en waarom dan opnieuw inloggen op allerlei apps en webs? Binnen het bedrijfsnetwerk waar men al ingelogd is weet het bedrijf toch al wie je bent?

Ozzie PHP op 25/07/2020 22:27:40

Wat is er op tegen om de gebruiker gewoon zelf te laten inloggen op de betreffende website?

Binnen bedrijven wordt bij voorkeur gewerkt met Single-Sign-On zodat een medewerker eenmaal ingelogd op het netwerk niet nog tig keer in hoeft te loggen. Google maar eens op single-sign-on. Allerlei autorisaties zijn ook geen probleem daarbij met Ldap of Active Directory

Reageren