Hi

ik wou wel eens weten hoe schrijven jullie constanten/defines schrijven.

Alles in hoofdletters
Alles in kleine letters
Eerste letter per woord in hoofdletters en de est in kleine
nog iets anders

Jan
@Thomas

Volgens mij zeggen we redelijk hetzelfde, alleen is het daarbij zinvol om de nuance aan te brengen dat het om richtlijnen gaat, en dus niet om verplichtingen waardoor je code ineens niet meer werkt als je ervan zou afwijken. Als je / een team redenen heeft om het anders te doen dan mag dat. Of het aan te raden is, is dan weer een andere vraag.

Misschien zijn er teams die het prettiger vinden werken om constanten CamelCase te schrijven en variabelen in hoofdletters. En dan werkt de code gewoon nog steeds. Dat is wat ik bedoel te zeggen.

Vanochtend ging ik naar de markt. (de standaard)

Ik ging vanochtend naar de markt.
Ik ben vanochtend naar de markt gegaan!
Déze ochtend ben IK naar de markt gegaan ...

Verschillend, maar het is allemaal te begrijpen.
Yoda: Op de markt ik was.

Je gebruikt een programmeertaal, in plaats van Nederlands of Engels, omdat je daarin een programma beter kunt uitdrukken. Als je programmeertaal vereenvoudigt tot spreektaal, kan een deel van de betekenis verloren gaan.

Een programmeertaal is makkelijker te leren als deze op gewone spreek- of schrijftaal lijkt, maar wanneer je dat stadium van het 'feest der herkenning' eenmaal voorbij bent, zul je de unieke spelling en grammatica van de programmeertaal maximaal willen benutten voor optimale uitdrukkingsvaardigheid.

Je kunt een computer beter gericht aanspreken met een computertaal dan een taal die je gebruikt voor een babbel met de buurvrouw.
Was het maar zo simpel ...

Je hebt altijd die ene collega die zich wel heel netjes aan de coding standards houdt, maar dan met het volgende verhaal komt:

Op de dag die na de vorige dag komt (1), tussen 06:00 en 12:00 (niet inclusief) is de broer van mijn broer (2) vanuit positie 0 naar de plaats gegaan die 2 straten na de ophaalbrug over de rivier komt (3)

1) "vandaag"
2) "ik"
3) "de markt"
"meestal" klopt dit allemaal, behalve als het programma de vorige dag door een storing niet gedraaid heeft; er opeens een 3e broer bij komt, de brug weg is of er een straat is afgesloten ...

Kortom: coding standards zijn leuk, maar het maakt niet opeens dat je de code "zomaar" zonder nadenken gaat begrijpen. Wel iets beter, maar het feit dat "iemand anders" een tikkie afwijkt van de coding standards is meestal "least of your problemens" in het dealen met die "iemand anders" ...
@Ward

>> Als je programmeertaal vereenvoudigt tot spreektaal, kan een deel van de betekenis verloren gaan.

Volgens mij is daar geen enkele sprake van. Op het moment dat er betekenis verloren gaat, werkt de code niet meer of althans niet naar behoren. In geen van de eerdere voorbeelden is dat aan de orde. Of een constante WARD_IS_MOD, WardIsMod of ward_is_mod wordt genoemd, doet niks af aan de betekenis dat Ward een moderator is.

>> zul je de unieke spelling en grammatica van de programmeertaal maximaal willen benutten voor optimale uitdrukkingsvaardigheid.

Daarbij is het handig als je die taal dus makkelijk kunt lezen. En dat is blijkbaar voor iedereen verschillend.

Zo vind ik:

if (!isset($status)) ...

een stuk prettiger lezen en te begrijpen dan

if (false === isset($status)) ...

Voor MIJ werkt de 1e optie daarom beter.

Reageren