Hallo,
Ik wil een map beveiligen met htaccess. Nu heeft één van de gebruikers een naam waar leestekens voor gebruikt wordt. Om in te kunnen loggen heb ik een ë nodig. Dat wordt niet standaard geaccepteerd door htaccess. (bij mij niet)
Nu kan ik de gebruiker natuurlijk een andere gebruikersnaam opleggen maar dat vind ik een slecht idee. Blijven er 2 mogelijkheden over, kijken of ik naam en wachtwoord via php in htaccess kan invoeren (hulp a.u.b.) of uitvinden hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat de ë in de gebruikersnaam wordt omgezet in een e (achter de schermen) bij htaccess.
Arien en adoptive Solution,bedankt voor jullie antwoord. Ik ga het binnenkort uitproberen. Ik verwacht echter geen mode menu. Dus moet ik uitvinden hoe dat werkt.
Groet
Als je de beschikking hebt over een scriptingtaal en/of database zou je deze functionaliteit hier ook in kunnen trekken en zou je een kleine beheerapplicatie kunnen schrijven zodat je niet hoeft lopen te pielen met speciale tekens in een tekstbestand.
Ook zonder database moet het kunnen
<?php
$extraLogins = array(
array(
'pw'=>'***',
'contacts'=>array(
'[email protected]',
'0123456789'
),
'naam'=>'Paul',
'id'=>-1,
'rollen'=>array(VIERHOEK)
),
array(
'pw'=>'guest',
'contacts'=>array(
'[email protected]'
),
'naam'=>'guest',
'id'=>-2,
'rollen'=>array(TOERNOOIEN)
)
);
//kleine controle of de id's goed zijn.
foreach($extraLogins as $login) {
if(!isset($login['id'], $login['naam'], $login['pw'], $login['contacts'], $login['rollen']) || $login['id']>=0 && is_array($login['contacts']) && is_array($login['rollen'])) {
die('<h1>Er zijn fouten in de extra logins</h1>');
}
}
Rollen zou ik niet in een sessie opslaan.
Als je die voor iemand aan past dan moet diegene eerst zijn sessie trashen. Ook de naam en mailadres hebben geen meerwaarde in een sessie. Die kan je prima uit de database halen.
Verder kan je ook session_regenerate_id() toepassen na het inloggen. Dat voorkomt dat iemand van te voren je sessieID al op slinkse wijze kan stelen (session fixation) en past de SessieID aan.
Verder kan je zo'n inlog ook gebruik laten maken van HTTP Authenticatie om hetzelfde gevoel te krijgen als eerst.
Jan R, als ik voor Renë in de met HTaccess beveiligde map administratie een account aanmaak met Rene ww 'ietsdergelijks' dan zou het theoretisch alleen de ë in Renë moeten omzetten in een e. Daarna moet ik inloggen in HTacces en de map administratie.
Jouw verhaal lijkt me een andere manier van een map beveiligen met PHP. Wellicht beter maar voor mij op dit moment lastig omdat ik dan veel tekst moet wijzigen in bestaande scripts.
Ik zoek nu dus een mogelijkheid om met php in te loggen bij HTacces.