Door
Thomas Lombaert
op 15-02-2021 15:52
gewijzigd op 15-02-2021 15:53
896 views
Beste,
Ik ben op zoek om een manier te vinden zoals het onderstaande kaartje te bekomen. Nu ik heb een actuele weersite met weerstations. Die gegevens van de temperatuur zou ik zoals onderstaande willen plaatsen.
Deze temperaturen kan je uiteindelijk via GD-library op een afbeelding van Nederland afbeelden. De temperatuurlijnen zijn een wat complexer verhaal.
?Onbekende gebruiker
15-02-2021 21:27
gewijzigd op 15-02-2021 21:29
Het is complexer dan het lijkt.
Je moet een kaart van België hebben, in de juiste hoogte- en lengtegraden. Je moet weten waar je weerstations staan op die kaart. Je moet een keuze maken in een projectievorm, en die berekening aanhouden in de vertaling van coordinaten. Vervolgens moet de kaart in een grid worden opgedeeld en de temperaturen worden geinterpoleerd. Hiervoor bestaan verschillende algoritmes. Vervolgens kan je de randen detecteren om de lijnen te tekenen, bijvoorbeeld met een methode van Catmull-Rom.
Je kunt inderdaad het beste GD gebruiken voor de kaart als statisch afbeelding. Interactief is veel moeilijker, dan kan je beter SVG gebruiken in combinatie met XHR, zoals op OpenWeatherMap.org
P.S.: gebruik zinnige kleuren, op die kaart van Weerplaza lijkt +42 graden erg veel op -16...