Door
Ozzie PHP
op 09-03-2021 14:35
gewijzigd op 09-03-2021 14:36
3.532 views
Wat wij doen en de wereld waarin wij leven lijkt heel vanzelfsprekend. Toch is het relatief kort geleden dat alles anders was. En dat zie je o.a. in deze 2 videos. Leuk om te kijken als je even niks te doen hebt. Het maakt toch een soort van nederig. Voor iedereen interessant om te kijken en ik denk helemaal voor de wat jongere mensen (geboren na 1990) onder ons.
Ja, bij de Bijenkorf tijdens een meet & greet. Na haar tijd dat ze model, zangeres en het beeld van Laser Computers was, is ze de wereld van fair trade ingegaan, en heeft een eigen productenlijn opgezet met fair trade huisdecoratie en kleding.
Als je van nostalgie houdt, koop dan het boek Verdwenen merken. Hier kan je een hoop oude merken in terugvinden. Echt een heerlijk boek om terug te denken aan de tijd dat veel kleine bedrijven nog zelfstandig waren. Nu wordt bijna alles 'opgegeten' door grote bedrijven. Helaas ook in de hostingwereld....
Grappig ... de Commodore 64 was mijn 1e computer. Ik herinner me dat ik een keer een boek had gekocht met bladzijdes vol machine-code. Die moest je dan overtypen en als je daarmee klaar was, dan had je een sprite-editor 'geprogrammeerd' waarmee je sprites kon tekenen. De code van de sprite werd dan uitgepoept en daarmee kon je dan bijv. jouw eigen sprite over het scherm laten vliegen. Hoeveel pagina's ik precies heb overgetypt weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als het er meer dan 20 zijn geweest. Die pagina's stonden vol met tientallen regels zoals deze:
ABXH2 JII86 YHGFD JIUKT KL1222
Een typfout zou fataal zijn geweest, maar tot mijn verbazing werkte het programma nadat ik alles had overgetypt. Andere tijden haha ...
Een bekend voorbeeld van programmeren op de Commodore 64 was het maken van een sprite die over het scherm vloog:
Ah, de C64. Toch wel mijn favoriete retro-machine (en ik heb nogal wat verschillende).
Ik heb er een aantal van liggen die we nog regelmatig aansluiten om een ouderwets potje Centipede, Donkey Kong of Q*bert te spelen.
Ook iets moois uit die tijd: Het delen van software via de radio. O.a. de NOS had toen een programma (ik dacht van de Microcomputer Club Nederland) waarbij ze software uitzonden zodat je dat thuis kom opnemen op casette en vervolgens inladen in je C64.
Ik heb nog een aantal van die NOS bandjes liggen, erg grappig als je dat in een gewone casettespeler afspeelt:
"Het volgende programma heet 'xyz' en is geschreven door Pietje. Programma start in 3, 2, 1." en dan een hoop digitaal gepiep en gekraak :)
In 1977, Ken Olsen, the founder and CEO of Digital Equipment Corporation, said, “There is no reason for any individual to have a computer in his home.”
Mijn eerste computers, weliswaar op werk, DEC (Digital Equipment Corporation) machines, VAX-VMS en Oracle in de jaren '80