Ik ben enorm slecht in regex en hoop dat er hier een regex guru aanwezig is die mij verder kan helpen. Ik heb een regex nodig die Nederlandse telefoonnummers kan valideren. Op internet zijn deze in overvloed te vinden en heb er dan ook een gevonden die dit doet. Er is alleen een probleem. Het is in mijn geval essentieel dat ook 0900 en 0800 nummers worden toegelaten (het gaat om een site waar telefoonnummers van o.a. huisartsenposten ingevoerd moeten kunnen worden. En deze hebben vaak 0900 of, in enkele unieke gevallen, 0800 nummers maar nagenoeg nooit reguliere vaste nummers). Maar er moeten ook reguliere telefoonnummers mee gevalideerd worden omdat ook telefoonnummers van ziekenhuizen en directe telefoonnummers van ambulancemeldkamers ingevoerd moeten worden. Dus een regex voor alleen 0900 en 0800 zou in dit geval niet werken.
Dit is de regex die ik gevonden heb en getest. Deze lijkt de meest voorkomende schrijfwijzen van Nederlandse telefoonnummers toe te staan:
^((\+|00(\s|\s?\-\s?)?)31(\s|\s?\-\s?)?(\(0\)[\-\s]?)?|0)[1-9]((\s|\s?\-\s?)?[0-9])((\s|\s?-\s?)?[0-9])((\s|\s?-\s?)?[0-9])\s?[0-9]\s?[0-9]\s?[0-9]\s?[0-9]\s?[0-9]$
Ik hoop dat iemand mij helpen kan want regex is met recht abrakadabra voor mij ;-)
5.454 views