Hi

Ik probeer unicode karaters op te slaan zoals (als ik hier tekens toon wordt het bericht afgekapt:))

in de header staat <meta charset="utf-8">
Ik gebruik <form accept-charset="utf-8">
Ik heb de tabel en veld aangepast naar utf8mb4
ALTER TABLE trn_gamecomments CONVERT TO CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE utf8mb4_unicode_ci;
ALTER TABLE trn_gamecomments CHANGE `comment` `comment` TEXT CHARACTER SET utf8mb4 COLLATE utf8mb4_unicode_ci NOT NULL;

De gegevens komen juist aan. Ik zie ze bij een print_r($_POST)
In de database staan ze juist (phpMyAdmin) maar na opvragen krijg ik ?

Jan
Werkt perfect. Bedankt.
Wel nog een stripslashes toegevoegd. Je weet maar nooit :)

utf8mb4 is dan ook niet meer nodig en utf8_unicode_ci kan dus blijven. tenzij er een reden is om over te stappen naar utf8mb4?

Voor mij was de tabel update niet nodig. Die 3 testlijntjes kan ik wel opnieuw schrijven en in productie kent niemand deze functie. Nog niet:)

Jan
Utfmb8 heeft ondersteuning voor emoji's.
Waarom zou je die aan de kant willen zetten?
Omdat base64 deze gecodeerd heeft en nog maar uitsluitend 6 bits gebruikt als ik het juist begrepen heb.

PS je moet zelf eens testen op phphulp om een bericht MET eomji's te posten
Weet je wat zo leuk is van base64 encoderen? Je hebt niet eens meer Latin1 nodig! Super handig!
Je weet altijd waar je aan toe bent met CHAR, geen lastige lengtes meer, je maakt alles gewoon ASCII.

CREATE TABLE t1 (
  c1 CHAR(1) CHARACTER SET ascii
);

En als je zeker wilt weten dat al die geinige lachebekjes doorkomen op je browser, doe je eenvoudig base64_encode(htmlentities($emoji)) voordat je het opslaat, succes gegarandeerd.

En het allermooiste is: met slechts twee functies en ASCII kan je echt alles, je hoeft geen enkele tutorial te lezen. Simpeler kan het niet.

Reageren