Maar dit werk niet naar behoren, wat zou ik kunnen doen?
Ik wil absoluut geen captcha gebruiken, zelf word ik er gek van dat ik bij heel veel website 2 of 3 puzzels moet oplossen om een mail te versturen en klik vaak de website weg als dit moet.
[quote="J C op 02/02/2022 15:24:45"]
Klopt mijn script om te controleren of een emailadres werkelijk een emailadres is niet?
De huidige controle is niet echt handig. Dus laat dat lekker aan PHP over. :-)
Verder is je code ook een beetje in spaghetti stijl.
[/quote]
Ik ga hem wel herschrijven, maar als leermoment echter, waarom is het zo niet handig?
Dat het een beetje doro elkaar staat, kan er wel mee te maken hebben dat het een zelfgeschreven script is en het door de jaren heen steeds een beetje veranderd is, dus helemaal herschrijven is wellicht niet een heel gek idee ;-)
[size=xsmall]Toevoeging op 02/02/2022 15:39:37:[/size]
Ozzie PHP op 02/02/2022 15:37:49
En wat wordt er met dat bericht gedaan?
Het bericht wordt naar mijn mailbox gestuurd en de klant krijgt een bevestigingsmail.
Ik ga hem wel herschrijven, maar als leermoment echter, waarom is het zo niet handig?
Dat het een beetje doro elkaar staat, kan er wel mee te maken hebben dat het een zelfgeschreven script is en het door de jaren heen steeds een beetje veranderd is, dus helemaal herschrijven is wellicht niet een heel gek idee ;-)
Het is dat het nu nog compact is, maar als je dit in grotere versie op een forum zou aanbieden als ondersteuning zal je weinig aanloop naar je topic krijgen. Bovendien heeft elke editor wel een mogelijkheid voor re-formatting of re-identing zodat het weer netjes staat. Dus zo veel werk is het ook weer niet. :-)
Oké ... stel je nu het volgende voor. Ik ben een spammer ... of beter gezegd een geautomatiseerde robot die het internet afspeurt naar formulieren. Ik zie jouw formulier. Ik vul gewoon een mailadres van iemand anders in en ik plaats ... nou wat zullen we eens zeggen ... 500 keer een of ander spambericht.
Gevolg: jij ontvangt 500 spamberichten en degene van wie het mailadres echt is, ontvangt 500 ontvangstbevestigingen.
Kortom: weet goed waar je mee bezig bent ;-)
Een ontvangstbevestiging sturen klinkt dus heel leuk, maar het probleem is dat je niet weet naar wie je die stuurt. Beter kun je die dus helemaal niet sturen en gewoon een melding in beeld tonen: we hebben uw bericht ontvangen. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Daar heb je wel een goed punt inderdaad, ik deed het als service. Maar dat kan natuurlijk ook verkeerd gebruikt worden.
Ik zal er een nette merlding van maken op de website en geen bevestiging meer sturen ;-)
Ontvangstbevestigingen zijn echt irritant. Door een lek in PHPmailer die door een stal spam-jokers misbruikt wordt krijg ik laatste tijd bakken vol met spam, en vaak nog zo'n 'dankjewel' mail erbij. Gelukkig ga ik binnenkort naar een nieuwe server, dus dan is dat ook wel weer opgelost.
Ik weet dat ReCaptcha V3 erg robuust is, maar ik weet op het eerste ogenblik niet hoe dit voldoet aan AVG/GDPR etc. en of er vergelijkbare alternatieven zijn die op het punt van privacy beter voldoen.
?Onbekende gebruiker
03-02-2022 15:57
Diensten van Google worden afgenomen door veel 'groten', maar ik zou zelf niet het advies willen geven dat je iets moet doen omdat een ander het ook doet.
Binnen de organisatie waar ik voor werk, wordt Google standaard geblokkeerd. De internationale verdragen Safe Harbour en Privacy Shield zijn afgeschoten op EU-niveau, dus je staat er als persoon/bedrijf nu alleen voor. En er verschijnen steeds meer kritische artikelen, bijvoorbeeld over hoe Nederland persoonsgegevens en leerprestaties van de kinderen te grabbel gooit met Google Classroom.
Gelukkig zie ik steeds meer bewustwording dat Google op de lange termijn toch niet zo'n handige keuze is. Er zijn steeds meer grotere organisaties, waaronder ook overheidsorganisaties, die alternatieven vinden. Een veelgebruikt alternatief voor Google Analytics is PIWIK, en er zijn ook goede alternatieven voor Google Maps op een site.
Als je een goed alternatief weet voor Recaptcha V3, laat het me weten!
[size=xsmall]Toevoeging op 03/02/2022 20:19:53:[/size]