Ik heb hulp nodig bij het optellen van waarden uit de mySql database, maar ik lees dat ik hier geen script request mag doen en het is mij niet duidelijk waar ik dat dan wel mag doen.
Ik ben geen volleerd programmeur en heb enkel de basis een beetje onder de knie.
Wie wil mij helpen?
Ik snap je toelichting, maar ik ga straks de andere 3 kenmerken apart vermelden. Dus bedacht met dat ik gewoon de code 3 keer herhaal, dan kan het niet fout gaan lijkt mij... toch?
En als het wel een noodzaak is, doe ik dan GROUP BY Betaald_kenmerk?
Ik heb die straks wel nodig bij het groeperen van de reserveringsnummers, want 1 reserveringsnummer bevat meerdere voorstellingen en dus meerdere kaarten.
ja: als er aggregatie-functies gebruikt worden, zoals sum(), count(), avg(), group_concat(), Max(), min() etc
dan moeten alle kolommen die je los vermeldt in het select-deel in het group-by stuk staan.
En op zich snap ik de redenering "als ik 3 losse query's doe en ik heb maar 1 voorkomende waarde in die kolom, dan klopt het resultaat evengoed".
Maar dan komt er over 2 jaar een update van je database.
- opgelegd door je hoster
- omdat er een mega security-issue is
- omdat je verhuist naar een nieuwe server
- etc
En dan zit je ineens met 25 plekken waar je query's tot een foutmelding leiden. En met een beetje pech nog op zo'n manier dat je alleen geen resultaten ziet maar niet de reden van het mislukken.
En dan moet je het dán oplossen.
Terwijl je het nu ook direct goed kunt doen.
Ik snap geheel wat je schrijft... 1 jan 2022 heb ik dit gemerkt. De website liep geheel in de soep door al mijn gemaakte fouten in het script en liep nog ergens in versie 4. Ik ben nu een geheel nieuwe website aan het bouwen met zo goed als mogelijk de juiste code. Met versie 8 ondervind ik gelukkig nog geen problemen.
Ik krijg wel een error als ik nu Group by erbij voeg tussen FROM en WHERE. Ik ben gewend dat deze altijd aan het einde van de select deel staat. En als ik die aan het einde erbij plaats doet de code het wel.