Ik maak een applicatie met een agenda functie.
De agenda is een soort grid waarin je de dagen van de maand ziet, zoals een typische kalender.
De afspraken tabel in MySQL:
agenda_id In de applicatie kan een gebruiker eventueel meerdere agenda's maken.
user_id Gebruiker die de afspraak heeft gemaakt.
title Korte tekst afspraak
descriptionRuimte voor langere tekst.
start_date Begindatum/tijd van afspraak
end_date Einddatum/tijd van afspraak
location Veld voor locatie/adres van afspraak.
Als ik een specifieke agenda wil weergeven, en het weergavebereik is bijvoorbeeld een maand, haal ik alle afspraken op uit de database die een begin- of einddatum hebben binnen het weergavebereik.
Ik krijg dan een resultset uit de database met de afspraken die in het huidige relevante "bereik" liggen dat ik nodig heb om de agenda te tonen aan de gebruiker.
Vervolgens maak ik een array van AgendaDay objecten (is een class), met het aantal elementen gelijk aan het aantal dagen in de weer te geven periode.
De AgendaDay class heeft op zijn beurt een array voor de afspraken die op die dag plaatsvinden.
Ik pak dus de afspraken uit de resultset van de database, en zet deze in de juiste AgendaDay objecten die corresponderen met de dag waarop de afspraak valt.
De data structuur bestaat dus uit een array van AgendaDay objecten, die op hun beurt de afspraken in zich hebben.
Nu heb ik meerdere bedenkingen:
- Het is mogelijk dat het beginmoment en eindmoment van een afspraak op verschillende dagen ligt. Ik zou dan bijvoorbeeld dezelfde afspraak in twee AgendaDay objecten kunnen zetten om dit te tonen in de browser.
- Het kan zelfs zo zijn dat een afspraak meerdere dagen duurt (zoals een vakantie). Dat zou betekenen dat nog veel meer AgendaDay objecten dezelfde afspraak kunnen bevatten om deze te kunnen tonen.
- Het kan zijn, dat een afspraak de grens tussen maanden overscreidt.
Ik vraag me dus af of dit wel de juiste aanpak is, en of het wel handig is.
Ook wil ik in de toekomst een functie implementeren waarmee de gebruiker een herhaalde afspraak kan toevoegen aan zijn agenda. Dus een afspraak die structureel elke week/maand in de agenda staat.
Het blijkt nog best ingewikkeld te zijn soms, als je er goed over nadenkt.
Heeft iemand ideeën of tips misschien?
4.880 views