Hoi, ik kwam er bij het maken van een Laravel project achter dat mijn systeem met composer nog gebruik maakte van php 7.4.9. Ik had het even gegoogled en dat kwam doordat mijn systeem variabel PHP nogsteeds verwees naar `D:\Wamp64\bin\php\php7.4.9`, Ik heb dit nu verandert naar `\php8.0.8`. Maar als ik `php -v` doe, krijg ik nog altijd 7.4.9 te zien, ondanks ik mijn PC opnieuw heb gestart.
Heb je nou het pad van composer of PHP aangepast?
Is dat alleen in de CLI?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Het enige wat ik verder dacht is dat Composer gebruik maakt van PHP CLI.
Klopt. Wat zegt phpinfo() ?
In mijn wamp in test.php `PHP Version 8.0.1` Maar ik zal wel even kijken in Laravel, waar ik mee wil gaan werken.

[size=xsmall]Toevoeging op 24/04/2022 21:11:39:[/size]

Gek genoeg is het in Laravel met composer nog wel 7.4.9
Hoe heb je composer geïnstalleerd?
Via een installer .exe zie ik terug in mijn downloads

[size=xsmall]Toevoeging op 25/04/2022 11:13:53:[/size]

Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Inderdaad heb ik een Systeem environment variabel `PHP` met een filepath naar de juiste php.exe. Maar ik denk dat 'net als mijn werk pc', Het in de variabel `PATH` staat. Dit kan ik vanavond thuis pas testen. Maar als ik dan inderdaad 7.4.9 zie dan weet ik dat ik dan goed zit.
Voor zowel Composer als PHP moet je het juiste pad naar PHP als systeem-environment instellen.
Bij een installatie zou dit vanzelf moeten gaan. Het ligt er ook aan of je dit voor alle gebruikers doet, of voor de huidige.
Ik zou eens even kijken in .bashrc of .zshrc welk pad daar is ingesteld voor je PHP

Reageren