Hoi,

Ik stuur voor validatie-redenen een gecodeerde ID (reeks cijfers) mee met mijn contact formulier, daarvoor gebruik ik base64. Echter is deze functie niet toegestaan binnen het CMS wat ik gebruik (WordPress). Dus ik ben op zoek naar een alternatief. Nu kwam ik md5 tegen, alleen lees ik op diverse fora dat dit een one-way encryptie is en je dit niet kunt decrypten.. Kan iemand mij uitleggen hoe je de hash dan weer omzet naar een reeks cijfers, of hoe dit dan wel gebruikt moet worden? Een andere alternatief is ook welkom.

Guido
Wat zijn de eisen waar je codering aan moet voldoen? Moet er een eigen sleutel bij zitten om het te kunnen decoderen?

Verder is er niks met base64. Al vraag ik mij af hoe je bedoelt dat het niet toegestaan is?
Ik wil de variabele omzetten naar willekeurige tekens, niks speciaals. Daarom vond ik base64 prima.

base64 is niet toegestaan binnen WordPress omdat het vrij eenvoudig te misbruiken is.. zegt men.

Guido
Guido - op 05/01/2024 21:51:11

base64 is niet toegestaan binnen WordPress omdat het vrij eenvoudig te misbruiken is.. zegt men.

Wat is je bron? En op wat voor misbruik doel je precies?
Ik kies dan voor de hash() functie, maar kom terug bij een eerdere vraag: hoe on-hash ik dit? Ik lees dat dit one-way is. Maar hoe kan ik die versleutelde waarde dan gebruiken?
Unhashen bestaat niet.
Adoptive Solution op 05/01/2024 21:19:01

Een hash is geen encryptie, in welke richting dan ook.

Maar leg dan eens uit hoe dit werkt. Je hashed een waarde en die sla je bv op in de database. Wat heb je aan die waarde als je die later niet kunt on-hashen?

Guido
Die vergelijk je dan met de ingevulde waarde die je op dezelfde manier hashed, en dan weet je dat ze gelijk zijn.

Reageren