Door
Guus Wiegerinck
op 15-10-2024 12:15
gewijzigd op 15-10-2024 12:18
6.998 views
Sinds ik een nieuwe WAMP heb geïnstalleerd, worden letters als ä, bijv in Märklin, weergegeven als een zwart ruitje met vraagteken. In de tabel staat echter gewoon een ä. Is dit een collatieprobleem en hoe los ik dit op?
Volgens mij zal dat met andere letters met accenten ook wel zo zijn, moet het alleen nog zien.
De tabel staat in utf8_general_ci, de (nieuwe) database in utf8mb4_unicode-ci.
Als ik daar utf8_general_ci van maak, verandert er aan de weergave niets: de ä blijft een zwart ruitje met vraagteken.
Na afsluiten en mySqlAdmin weer openen, staat er als collatie weer utf8mb4_unicode-ci. Wat doe ik niet goed?
Mysql: 3306 staat helemaal bovenin scherm.
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar letters met accenten en zo die uit de database komen, worden correct weergegeven.
Als je bedoelt de momenten dat bijv. België werd weergegeven als Belgi?, dan ging het om door mij getypte tekens. ë noteren als &eunml; loste die probleempje op.
check eens of jouw editor je een tekenset last kiezen.
Ik schrijf/schreef mijn scripts met kladblok of php editor of notepad++
Of bedoel je dat niet.
[size=xsmall]Toevoeging op 25/10/2024 14:50:12:[/size]
- Ariën - op 24/10/2024 01:05:26
Als je 100 procent zeker bent dat je latin1 gebruikt, en wilt overstappen op UTF-8 (utf8mb4), dan is dit script een handige omzettool. Maak van te voren wel een backup van de huidige staat.
Ik heb even gekeken. Oeps, dat is me veel te ingewikkeld en ingrijpend en ik wil het leuk houden voor mijzelf. phyMyAdmin meldt bij de algemene instellingen dat de collatie van de serververbinding is: utf8mb4_unicode_ci; en dat de karakterset van de databaseserver is: cp1252 West European (latin1). Wat het verschil is tussen de serververbinding en de databaserver, weet ik niet. Belangrijk vind ik of het werkt, en dat doet het nu.