Hallo forumgenoten,

Ik gebruik al m'n hele leven Windows, en de afgelopen jaren Windows 7.

Ik wil misschien dit jaar of ergens volgend jaar een nieuwe computer kopen. Eentje die weer helemaal van deze tijd is. Mijn huidige computer is alweer wat jaartjes oud.

Nu ben ik dus heel erg gewend aan Windows. Dat is prettig, maar Windows heeft ook bepaalde irritante dingetjes. Icoontjes die ineens van de ene op de andere dag verspringen, snelstart-buttons die ineens niet verschijnen of in een andere volgorde staan. Allemaal overkomelijk, maar vooral ... irritant.

Nu heb ik wel eens gehoord dat het op een Mac allemaal veel vloeiender gaat en dat er nooit iets vastloopt of verkeerd gaat. Klinkt goed, maar is dat ook echt zo? Zijn er hier Mac gebruikers die dat kunnen beamen?

Verder ben ik benieuwd ... als je een Mac hebt, wordt dan gratis je besturingssysteem geüpdatet en hoef je dus nooit een nieuw besturingssysteem aan te schaffen? En hoe zit het bijvoorbeeld met beschikbaarheid van programma's en randapparatuur (een printer, externe harde schijf, muis e.d.). Is het aanbod net zo groot als bij Windows?

En met de komst van Windows 10 ... zijn de onderlinge verschillen dan nog heel groot?

Kortom ... wie heeft er ervaring met Mac en kan iets vertellen over de verschillen met Windows. Is het de moeite waard om over te stappen op Mac? En hoe bevalt de huidige Windows 10? Zitten daar ook nog van die irritante kleine dingetjes in die verkeerd gaan, of is dit systeem wel 'perfect'?

Kortom ... ik ben benieuwd naar wat input / ervaringen van mensen die Mac gebruiken en Windows 10.

Ik hoop op wat nuttige aanbevelingen. Alvast bedankt!
Als je een betrouwbaar systeem wilt, ga dan niet voor Windows 10. Ik spreek uit mijn eigen ervaring dat Windows 10 erg onstabiel is, dit heb ik gemerkt toen ik stage liep in een computerzaak. Windows 10 was vaak corrupt, of er was een update die ervoor zorgt dat je geen internet meer had.
Dankjewel voor je reactie PHP Maarten. Zijn er nog meer mensen die zo'n zelfde ervaring hebben met Windows 10? Graag jullie ervaringen ... en dus ook van Mac-gebruikers. Ben erg benieuwd ...
Op werk gebruiken we onder andere Windows 10 Pro op laptop en desktop en ik herken niets van wat PHP Maarten zegt over instabiel, corrupt en niet werkende updates. Onze desktops hebben allemaal een SSD systeem disk van 250Gb en het opstarten van W10 gaat in een seconde. Uiterst tevreden. Voor de laptop mag een (ict) medewerker kiezen tussen Apple en HP met W10 en er zijn echt twee kampen: De Apple freaks en de Microsoft jongens en elk zweert bij zijn OS keuze. Ik ben W10 gebruiker en over Apple kan ik je dus niet adviseren. Ik zie hier wel van die geweldig fraaie Apple Fly Books om me heen. Doet me altijd denken aan Back to the future: Mac Fly :)
Op mijn werk gebruiken we ook overal Windows 10, hier gaat bijna altijd alles goed. Maar ik weet dat het veel slechter kan. Verder heb ik ook wel eens meegemaakt dat Windows 10 uit zichzelf en zonder notificatie ging updaten.

Verder vind ik het ook persoonlijke voorkeur allemaal. Ik heb twee maal Windows 10 geprobeerd maar beide keren ben ik terug gekeerd naar het betrouwbare Windows 7.
Goed om ook de andere kant te horen.

Maar gezien de weinige reacties op dit topic ... begrijp ik goed dat dan maar weinig mensen een Mac hebben of Windows 10 gebruiken?
>>> Maar gezien de weinige reacties op dit topic ...
Ik wilde vanmorgen al reageren maar kon niet inloggen...
Geen idee wat er met phphulp aan de hand was maar na de header was het einde oefening.
Alleen Ward was online. Niet dat ik hem de schuld wil geven. :)

Mac VS m$...
Ik ben vervend idool van Apple.
En dat is al vanaf de Apple LC versies. Dus nog met system 7
Ja! een geweldige computer, heb ik ooit problemen gehad?
Zeker! Ik weet nog dat er werd beweerd nooit meer een sad mac te krijgen op de eerste i-macjes (die tvtjes aka eitjes), nou ik was nog geen kwartier aan het spelen met het ik had er al een. :)

De nieuwere macs zullen voor development best hun ding doen.
En als ik er nu nog wel eens mee werk, tja, dan blijft mijn liefde voor een mac zeker wel bestaan.
Nu werk ik met een heel simpel laptopje met windows 10 en voldoet gewoon aan het gene wat ik ermee wil doen. Ik zou mij dan ook geen argument willen geven dan de kosten van een nieuwe mac. Ze zijn gewoon erg duur. Andere kant als ik geen vrouw en kinderen had gehad dan zou het gewoon een mac worden, niet omdat het systeem zo super is, (want dat is gewoon zo) maar puur omdat het mijn voorkeur is.
Betekend dan dat ik windows niks vind? nee, zeker niet. Het is puur een kostenoverweging.

Tip!
Koop geen mac die al enige jaren oud is, die worden namelijk niet meer gesupport door nieuwere versies van macOS. Dat is het enige wat ik een nadeel vind bij apple dat ze je bijna dwingen om een nieuwe te kopen.
>> Alleen Ward was online. Niet dat ik hem de schuld wil geven. :)

Altijd die Ward weer ;-)

Maar wat heeft uiteindelijk alles afwegend dan jouw voorkeur? Stel je zou vandaag een nieuwe computer kopen waarmee je 5 jaar vooruit wilt kunnen. Wordt het Mac of Windows ... en waarom?
Mijn voorkeur is simpel:
Veul geld een nieuwe mac. Puur omdat de mac mijn voorkeur heeft.
De realiteit minder geld dus neem genoegen met een Windows pc.
Waarvoor gebruik je jouw computer allemaal? Enkel om te programmeren en wat te internetten? Of doe je er nog veel meer dingen mee?
>> Puur omdat de mac mijn voorkeur heeft.

Oké, maar waarom dan? Wat maakt een Mac in jouw ogen aantrekkelijker dan een Windows PC?

>> Waarvoor gebruik je jouw computer allemaal? Enkel om te programmeren en wat te internetten? Of doe je er nog veel meer dingen mee?

Voornamelijk programmeren en designen en eens een filmpje kijken. Het lijkt me wel leuk om ook (ooit) eens te gaan video-editen. Gamen doe ik niet.

Reageren