$_SERVER['REQUEST_URI'] waarom gebruiken?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

OutSystems developer

Dit ga je doen Klanten adviseren over de mogelijkheden van OutSystems; OutSystems oplossingen ontwikkelen en implementeren; Stakeholdermanagement; Kennis en expertise up to date houden en delen met het team. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Amsterdam, is een innovatieve dienstverlener die zich richt op grote corporates in verschillende sectoren. Doordat je bij veel verschillende klanten aan de slag zal gaan is geen enkel project hetzelfde. De organisatie kenmerkt zich door hoge mate van professionaliteit en innovatieve oplossingen. In de rol van OutSystems developer zal jij verschillende grote klanten helpen om efficiënte OutSystems oplossingen te ontwikkelen en implementeren.

Bekijk vacature »

PHP Programmeur

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Breda, ontwikkel je als PHP programmeur niet alleen webapplicaties, maar ben je verder ook gefocust op het constant inspelen op nieuwe innovaties m.b.t software ontwikkeling. Naast het ontwikkelen van webapplicaties, bouwt deze toffe werkgever ook webshops en websites voor hun opdrachtgevers. Wat ga je doen? Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klanten; Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony framework; Het schrijven van een schone en efficiënte code volgens het Symfony framework; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die

Bekijk vacature »

Backend Developer Scrummaster .NET

Samengevat: Deze werkgever is een ambitieus internetbedrijf met een passie voor digitale communicatie. Ben jij geschikt als Backend Developer? Heb je ervaring met .NET platform? Vaste baan: Backend Developer / SCRUM Master Scrum HBO WO €3.800 - €6.000 Deze werkgever is een innovatief bedrijf met enthousiaste mensen die jarenlang ervaring hebben met het ontwikkelen internet- en intranetoplossingen. Wij houden van korte lijnen en open en eerlijke communicatie. Wij zetten graag onze jarenlange ervaring in om perfect werkende oplossingen te ontwikkelen. Wij ondersteunen dienstverlenende organisaties bij het ontwikkelen en realiseren van een effectief, adaptief communicatieplatform. Je ontwikkelt met ons de meest

Bekijk vacature »

Senior Full Stack developer

Bedrijfsomschrijving tbd Functieomschrijving Full Stack Java Development bij Randstad Groep Nederland (HQ) Er is een vacature in het Corporate Client Solutions (CCS) team. Dit team is met een ander team net begonnen aan het project ‘Grip op Inhuur’. Het doel van dit project is de tevredenheid van onze leveranciers te verhogen en de efficiëntie van onze administratie te verbeteren. Onderdeel daarvan is een ‘Mijn-omgeving’ voor ZZP’ers en leveranciers. Naast dit nieuwe project werkt het team ook aan het onderhoud en verbeteren van een digitaal vacature management systeem waarmee dagelijks vele vacatures worden voorzien. Het team ontwikkelt zo veel mogelijk zelf

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Dordrecht zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

3D BIM Add-on Developer

Als 3D BIM add- on ontwikkelaar bij KUBUS ontwikkel je add-ons (BCF Managers genaamd) voor de toonaangevende building information modeling (BIM) programma's Revit, Navisworks, Archicad, AutoCAD en Tekla Structures. BCF Managers maken gegevensoverdracht mogelijk tussen BIM-software en BIMcollab. Je werkt zowel aan de front- als aan de back-end. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein genoeg om als individuele ontwikkelaar invloed uit te kunnen oefenen en

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer werk jij samen in een multidisciplinair ontwikkel team met 1-2 Senior .NET developers, twee front-end developers, Data Scientists en één UX designer. Als team werken jullie aan het ontwikkelen van een Cloud based applicatie en aan het stabieler maken van deze applicatie. Ook unit testing gaat erg belangrijk worden in jouw nieuwe functie. Samen met de Senior .NET ontwikkelaar wordt jij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de API. Jullie werken met veel data en incidenteel komen er ook data vraagstukken en zullen er wat queries gedraaid moeten worden. Dit betekend dat jij veel gaat werken met

Bekijk vacature »

Klein team zoekt grote fullstack .NET developer to

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever is marktleider in de Benelux en is Europees ook al aardig aan de weg aan het timmeren. Ze voorzien technische winkels van apparatuur om producten een langer leven te geven. Hiermee reduceren ze flink wat CO2 uitstoot en dat is natuurlijk goed voor iedereen! IT speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering en de applicaties zijn van goed niveau. Als fullstack .NET developer ga jij je bijdrage leveren aan het verder verbeteren van de applicaties en de interne processen. Ze zijn nu met ruim 50 medewerkers in totaal en de afdeling development bestaat uit een 5tal developers.

Bekijk vacature »

Teamlead PHP Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de buurt van Middelburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde teamlead PHP developer met affiniteit met Symfony/Laravel. Een enthousiast persoon die het ontwikkelteam komt versterken met het aanpakken van uitdagende projecten. Ben jij op zoek naar een uitdaging waar je de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen en je eigen IT-team aan te sturen? Lees dan snel verder! Die ga je doen: Bijdragen aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de PHP based applicaties; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en de webshops in de tweede versie van

Bekijk vacature »

C# .NET Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving C# .NET Developer gezocht. Ben jij een full stack developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging binnen een leuk snel groeiend bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Developer met ervaring op het gebied van .NET die een organisatie in de regio Arnhem gaat versterken. Jij gaat je binnen dit bedrijf vooral bezighouden met het verbeteren van de functionaliteiten van hun dataplatform. Samen met andere ontwikkelaars denk je mee in oplossingsrichtingen, architectuur en nieuwe technologieën. Als C# .NET Developer binnen dit bedrijf houd je je niet alleen bezig met het verbeteren van

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Ervaren PHP ontwikkelaar

Functie Jij als PHP ontwikkelaar komt te werken in een team van 4 andere PHP ontwikkelaars. Je zult je voornamelijk bezig houden met: – Het ontwikkelen van nieuwe features – Doorontwikkelen van de API – Nadenken over de technische infrastructuur – Datakwaliteit Samen met het team ben jij verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de software en om de positie als marktleider in Europa te behouden. Ze werken volgens SCRUM in 2 wekelijkse sprints, werken met Jira voor alle tickets en communiceren veel via Slack. Eisen • Minimaal 3 jaar ervaring als back end developer • Je hebt affiniteit met

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »
Ruben D

Ruben D

02/01/2018 21:57:24
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik wou net een form maken zoals ik al vele keren gedaan heb en ik zie dikwijls dat ($_SERVER['REQUEST_URI'] of $_SERVER['PHP_SELF'] worden gebruikt.

Nu is mijn vraag, waarom zou je dat gebruiken? Dit moet je filteren omdat je anders vatbaar bent voor een XSS aanval.

Je kan het ook leeg laten maar dan ben je kwetsbaar voor iframe aanval, en het is ook niet geldig voor html5.

Waarom dan niet gewoon de naam hardcoded erin zetten? (file.php)
 
PHP hulp

PHP hulp

04/05/2024 18:48:55
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/01/2018 22:05:16
Quote Anchor link
Kwetsbaar voor een iframe aanval? Ik ben benieuwd.
Opsich kan je je daar met headers al redelijk tegen wapenen.
Je mag die action ook weghalen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/01/2018 01:06:53
Quote Anchor link
Ruben D op 02/01/2018 21:57:24:
Nu is mijn vraag, waarom zou je dat gebruiken? Dit moet je filteren omdat je anders vatbaar bent voor een XSS aanval.

Kun je dit ook uitleggen aan jezelf of aan een ander wat dit precies inhoudt? Of heb je dit ergens gehoord?

Je kunt $_SERVER parameters altijd escapen in de HTML-context met functies als htmlspecialchars().

Daarnaast zou je ook een link-functie of andere functionaliteit kunnen schrijven die interne applicatie (hyper)links genereert zodat je in het geheel niet afhankelijk bent van $_SERVER (en dit heeft ook andere voordelen, zie hieronder).

Ook zou de action niet de enige beveiliging tegen XSS moeten zijn. Het is altijd beter om op meerdere paarden te wedden als het om veiligheid gaat.

Je zou bijvoorbeeld een token kunnen opslaan in een sessie en deze meeposten met het formulier. Bij verwerking leg je deze twee weer naast elkaar. Zijn deze niet hetzelfde stuur je de gebruiker terug naar het formulier.

Ruben D op 02/01/2018 21:57:24:
Waarom dan niet gewoon de naam hardcoded erin zetten? (file.php)

Hardcoding is niet altijd aan te bevelen.

Maar het hangt er helemaal vanaf waar je het formulier voor gebruikt. Je kunt niet op voorhand een soort universele wetmatigheid opstellen. En als die er zou zijn, zou het action-veld ofwel verplicht zijn ofwel niet bestaan nietwaar? Het beste wat we kunnen doen is op grond van een concreet voorbeeld een advies geven.

Persoonlijk zou ik alles altijd zo expliciet mogelijk maken, zodat er geen ruimte voor interpretatie over blijft. Oftewel, ik zou in de action een volledige (en ge-escapete) URL opgeven die dynamisch wordt gegenereerd op grond van een of andere logica zodat, als je dit formulier (of de site) ooit verplaatst, de URL automatisch meeverandert. Op die manier heb je er verder ook geen omkijken meer naar. Dit is ook altijd compleet ondubbelzinnig.

EDIT: als dit een standalone script is (een contactformulier ofzo): doe je ding. Als dat ding helemaal op zichzelf staat en niet onderdeel is van een dynamisch gegenereerde website kun je prima de action hardcoden. Ik zou je wel als tip geven om de verschillende acties (het tonen van een formulier -al dan niet met foutmeldingen van een vorige submit-, het verwerken van een formulier, het tonen van een bedankpagina) te compartimenteren. Je wilt niet een halve HTML-pagina uitgedraaid hebben terwijl je een formulier aan het verwerken bent. Dat wordt vaak gewoon één grote onoverzichtelijke brei. Maar nogmaals, dit hangt van de toepassing af...
Gewijzigd op 03/01/2018 01:15:24 door Thomas van den Heuvel
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/01/2018 09:06:16
Quote Anchor link
>> Je kan het ook leeg laten maar dan ben je kwetsbaar voor iframe aanval, en het is ook niet geldig voor html5.

In html5 mag je het action attribuut helemaal weglaten.

Dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<form method="post"> <!-- HTML5 VALID -->
 
Ruben D

Ruben D

03/01/2018 16:49:33
Quote Anchor link
Ik ben bezig met een CMS, vandaar de vragen over veiligheid.
Als ik kijk naar php scripts zie ik veel gebruik de server variabel maar zelf deed ik altijd hardcoded gelijk process.php die het dan in een database zet ofzo.

Heb wat op google zitten zoeken naar kwetsbaarheden met dit variabel en toen begon ik mij dit af te vragen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/01/2018 19:08:12
Quote Anchor link
Ruben D op 03/01/2018 16:49:33:
een CMS

Maar dan heb je toch wel een functie o.i.d. voor het bouwen van hyperlinks voor (interne) navigatie? Dit lijkt mij een van de pijlers waarop een CMS gebouwd zou moeten zijn (een fatsoenlijke interne structuur).

Daarbij, de REQUEST_URI gebruik je meestal om uit te zoeken waar je je bevindt, en niet zozeer waar je naartoe gaat.

Volgens mij is de REQUEST_URI ook "rauw", dus het kan sowieso geen kwaad om hier een urldecode() overheen te gooien.

Maar nu ik er over nadenk: ik zou in eerste instantie de REQUEST_URI niet gebruiken in een form action.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.