$_SERVER['REQUEST_URI'] waarom gebruiken?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# .NET Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een C# .NET Developer voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Hilversum! Voor een leuk bedrijf in de omgeving van Hilversum zijn wij op zoek naar een Back-end developer die klaar is voor een nieuwe uitdaging. Ben jij iemand die graag aan verschillende projecten werkt en het ook leuk vindt om bij klanten op bezoek te gaan? Dan ben jij de perfecte kandidaat! Deze functie is erg divers, je moet dus goed kunnen schakelen. Je komt te werken in een klein team van developers. Binnen het bedrijf hangt er een gemoedelijke informele

Bekijk vacature »

Front-end developer gezocht

Functie Je komt in een team met ambitieuze developers die de passie voor Front-End met jou delen. Samen ga je aan de slag met leuke en leerzame opdrachten. Het team heeft een eigen budget en financiën en zij bepalen zelf hoe dat besteed en investeert wordt. Je gebruikt tools als JavaScript, Node.js, React, Angular, Typescript en Vue.js wanneer je werkt aan de opdrachten. Daarnaast zul je veel leren van je collega’s en gezamenlijk een leuke tijd doorbrengen tijdens activiteiten zoals wintersport, hackatons en conferentiebezoeken. Je krijgt niet alleen de mogelijkheid Front-End te ontwikkelen, maar ook vooral jezelf. Dit kan behaald

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Laravel PHP Developer voor een leuk bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken; van A tot Z; Je hebt na de oplevering contact met de klant wanneer zij problemen ervaren; Je denkt mee over het verbeteren van de werkprocessen; Je denkt mee over softwareoplossingen; Je speelt in op de behoefte van de klant; Je houdt je bezig met het verbeteren, aanpassen en vernieuwen van de

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van Software Developer! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van ervaren

Bekijk vacature »

Embedded Software Developer

Functie omschrijving Ben jij een Embedded Software Developer die affiniteit heeft met de allernieuwste technieken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar een Embedded Software developer. Binnen deze rol houdt jij je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een functionaliteit te bouwen. Denk aan ontwerpen, architectuur, programmeren en algoritmes. Je voert test en validatie werkzaamheden uit bij de implementatie bij de klant. Ben jij enthousiast en een echte team player? Lees dan snel verder en laat wat van je horen! Bedrijfsprofiel Onze opdrachtgever bestaat uit een groot aantal creatieve en ambitieuze ontwikkelaars. Ze

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Functie Wat ga je doen als Mendix Developer? We leven in een wereld die snel ontwikkelt en veranderd, ook nemen bedrijfsbelangen toe en blijken risico’s moeilijker in te schatten, daarom wij op zoek naar Junior, Medior en Senior Developers die bedrijven kunnen helpen met hun screeningproces en zorgen dat deze efficiënt en 100 procent AVG compliant is. Het concept achter Mendix is duidelijk. De klant heeft een vraag/probleem. Dit kunnen we door middel van slimme software oplossen. In plaats van te werken met de nieuwste technieken en tools, wordt er gekozen voor het implementeren en maken van software dat op

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET ontwikkelaar start jij in een multidisciplinair team met 7 ontwikkelaars. Dit team is verdeeld onder Front-end ontwikkelaars en backend developers. De backend developers werken voornamelijk aan desktop applicaties in combinatie met backend systemen. Hier ga jij dus ook mee aan de slag! Hierbij wordt voornamelijk gebruik gemaakt van C# .NET, WPF, UWP, XAML en MVVM. WPF, UWP, .NET Core, Azure Devops en Entity Framework. WPF en UWP worden dan ook voornamelijk gebruikt voor de user interface van de desktop applicatie. Het development team is dan ook erg gedreven m.b.t. het ontwikkelen van vooruitstrevende en innovatieve horeca automatiseringsoplossingen.

Bekijk vacature »

Als Front-end developer werken aan apps voor het o

Functie Als Front-end developer werk je intensief samen met 1 van de UX-designers en denk je mee over de gebruiksvriendelijkheid en design van onze web- en mobile apps. Je bent betrokken bij sessies met gebruikers om designs te valideren en usability van de app-in-wording te testen. Vervolgens gebruik je dit om samen met je team waarin ook back-end (.NET) developers zitten, te zorgen voor de realisatie van de best mogelijke apps voor studenten en docenten. Eisen • Je hebt een hands-on development en coding mind-set en werkt graag aan een high quality code base welke je consequent onderhouden kan worden

Bekijk vacature »

Python developer Consultancy

Functie Als Python developer bij deze organisatie werk je voor verschillende klanten. Doordat de oprichter een groot netwerk heeft kun je zelf voorkeuren uitspreken in het type projecten dat je wilt gaan doen. Zo zijn er bijvoorbeeld langdurige of juist korte projecten, maar is ook het type klant, of project bespreekbaar. Werk jij bijvoorbeeld graag aan een nieuw, state-of-the-art web portaal of ben je liever betrokken bij een migratietraject van een bestaande applicatie? Wij gaan voor jou aan de slag! Eisen • Je bent een gedreven developer met sterke voorkeur voor Python • Je bent meer dan een codeklopper •

Bekijk vacature »

Senior .NET Developer I goed salaris en deels thui

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is al ruim 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van software ontwikkeling, met drie kantoren in de Randstad, waaronder Alphen aan den Rijn. Zij richten zich op het bouwen van IT-oplossingen die ervoor zorgen dat de productiviteit van klanten te allen tijden optimaal is. Hiervoor neemt jouw nieuwe werkgever het volledige ontwikkelproces tot haar rekening; van het eerste gesprek om de klantwensen in kaart te brengen, tot aan het uiteindelijke onderhoud van de opgeleverde oplossing. In totaal werken er inmiddels bijna 200 gemotiveerde IT-ers binnen deze organisatie. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35. Het

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen development waar je komt te werken binnen een flexibel, jong en ondernemend bedrijf. Lees dan snel verder! Voor deze functie zoeken wij een C# .NET Developer die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Daarnaast begeleid je complexe projecten, wij zoeken iemand die altijd kansen ziet en waarbij het glas altijd half vol is. Voor deze functie zoeken wij een Developer met ervaring op het gebied van .NET die deze organisatie gaat versterken. Binnen de organisatie ga jij je vooral bezighouden met het verbeteren van

Bekijk vacature »

Starter/junior Magento developer gezocht!

Functie Je komt te werken in een zelfsturend team waarin vertrouwen voorop staat en inbreng en ideeën worden gewaardeerd. Ook staat innovatie centraal. Ze bieden jou de mogelijkheid om jezelf door te ontwikkelen. Denk hierbij aan cursussen en een persoonlijk ontwikkelplan. Je komt terecht in het team van momenteel 4 (ervaren) collega’s en zal meewerken aan de doorontwikkeling en nieuwbouw van de Magento platformen van meerdere opdrachtgevers volgens Agile/Scrum. Denk hierbij aan nieuwe functionaliteiten, UX en koppelingen met verschillende back-end systemen. Als starter/junior developer zul je direct begeleid worden door een senior uit het team. Het is van belang dat

Bekijk vacature »

Oracle APEX Ontwikkelaar (3.500-6.000 euro)

Bedrijfsomschrijving Ben jij een getalenteerde Oracle APEX ontwikkelaar met minimaal één jaar ervaring in het ontwikkelen van Oracle APEX-applicaties? Ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van bedrijfskritische oplossingen en wil je werken bij een toonaangevend consultancybedrijf? Dan zijn wij op zoek naar jou! Deze organisatie beschikt over zowel inhouse als externe projecten, maar bovenal over een sterk team en netwerk van opdrachten waardoor jij jezelf verder kunt ontwikkelen. Het team bestaat uit een aantal junior en medior developers, maar vooral uit senioren. De business unit managers binnen het team zijn mensen die hun vak verstaan en zelf als Oracle APEX

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Automotive Angular

Functie Als Senior Front end developer kom je te werken in een team van 11 developers. 9 van de 11 focussen zich op back end, welke is geschreven in Java, en 2 op de front end waarbij er gebruik wordt gemaakt van Typescript en Angular. De focus in deze rol ligt op 2 aspecten; doorontwikkeling van de eigen tooling en gebruik van de tooling t.b.v. klantprojecten. Momenteel zijn ze in de afrondende fase van een project waarbij ze het gehele verkoopproces van nieuwe auto’s anders ingeregeld hebben voor een grote dealer in Nederland. Waarbij Auto’s normaliter pas verkocht werden in

Bekijk vacature »
Ruben D

Ruben D

02/01/2018 21:57:24
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik wou net een form maken zoals ik al vele keren gedaan heb en ik zie dikwijls dat ($_SERVER['REQUEST_URI'] of $_SERVER['PHP_SELF'] worden gebruikt.

Nu is mijn vraag, waarom zou je dat gebruiken? Dit moet je filteren omdat je anders vatbaar bent voor een XSS aanval.

Je kan het ook leeg laten maar dan ben je kwetsbaar voor iframe aanval, en het is ook niet geldig voor html5.

Waarom dan niet gewoon de naam hardcoded erin zetten? (file.php)

PHP hulp

PHP hulp

18/07/2024 01:30:00

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/01/2018 22:05:16
Quote Anchor link
Kwetsbaar voor een iframe aanval? Ik ben benieuwd.
Opsich kan je je daar met headers al redelijk tegen wapenen.
Je mag die action ook weghalen.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/01/2018 01:06:53
Quote Anchor link
Ruben D op 02/01/2018 21:57:24:
Nu is mijn vraag, waarom zou je dat gebruiken? Dit moet je filteren omdat je anders vatbaar bent voor een XSS aanval.

Kun je dit ook uitleggen aan jezelf of aan een ander wat dit precies inhoudt? Of heb je dit ergens gehoord?

Je kunt $_SERVER parameters altijd escapen in de HTML-context met functies als htmlspecialchars().

Daarnaast zou je ook een link-functie of andere functionaliteit kunnen schrijven die interne applicatie (hyper)links genereert zodat je in het geheel niet afhankelijk bent van $_SERVER (en dit heeft ook andere voordelen, zie hieronder).

Ook zou de action niet de enige beveiliging tegen XSS moeten zijn. Het is altijd beter om op meerdere paarden te wedden als het om veiligheid gaat.

Je zou bijvoorbeeld een token kunnen opslaan in een sessie en deze meeposten met het formulier. Bij verwerking leg je deze twee weer naast elkaar. Zijn deze niet hetzelfde stuur je de gebruiker terug naar het formulier.

Ruben D op 02/01/2018 21:57:24:
Waarom dan niet gewoon de naam hardcoded erin zetten? (file.php)

Hardcoding is niet altijd aan te bevelen.

Maar het hangt er helemaal vanaf waar je het formulier voor gebruikt. Je kunt niet op voorhand een soort universele wetmatigheid opstellen. En als die er zou zijn, zou het action-veld ofwel verplicht zijn ofwel niet bestaan nietwaar? Het beste wat we kunnen doen is op grond van een concreet voorbeeld een advies geven.

Persoonlijk zou ik alles altijd zo expliciet mogelijk maken, zodat er geen ruimte voor interpretatie over blijft. Oftewel, ik zou in de action een volledige (en ge-escapete) URL opgeven die dynamisch wordt gegenereerd op grond van een of andere logica zodat, als je dit formulier (of de site) ooit verplaatst, de URL automatisch meeverandert. Op die manier heb je er verder ook geen omkijken meer naar. Dit is ook altijd compleet ondubbelzinnig.

EDIT: als dit een standalone script is (een contactformulier ofzo): doe je ding. Als dat ding helemaal op zichzelf staat en niet onderdeel is van een dynamisch gegenereerde website kun je prima de action hardcoden. Ik zou je wel als tip geven om de verschillende acties (het tonen van een formulier -al dan niet met foutmeldingen van een vorige submit-, het verwerken van een formulier, het tonen van een bedankpagina) te compartimenteren. Je wilt niet een halve HTML-pagina uitgedraaid hebben terwijl je een formulier aan het verwerken bent. Dat wordt vaak gewoon één grote onoverzichtelijke brei. Maar nogmaals, dit hangt van de toepassing af...
Gewijzigd op 03/01/2018 01:15:24 door Thomas van den Heuvel

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/01/2018 09:06:16
Quote Anchor link
>> Je kan het ook leeg laten maar dan ben je kwetsbaar voor iframe aanval, en het is ook niet geldig voor html5.

In html5 mag je het action attribuut helemaal weglaten.

Dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<form method="post"> <!-- HTML5 VALID -->

Ruben D

Ruben D

03/01/2018 16:49:33
Quote Anchor link
Ik ben bezig met een CMS, vandaar de vragen over veiligheid.
Als ik kijk naar php scripts zie ik veel gebruik de server variabel maar zelf deed ik altijd hardcoded gelijk process.php die het dan in een database zet ofzo.

Heb wat op google zitten zoeken naar kwetsbaarheden met dit variabel en toen begon ik mij dit af te vragen.

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/01/2018 19:08:12
Quote Anchor link
Ruben D op 03/01/2018 16:49:33:
een CMS

Maar dan heb je toch wel een functie o.i.d. voor het bouwen van hyperlinks voor (interne) navigatie? Dit lijkt mij een van de pijlers waarop een CMS gebouwd zou moeten zijn (een fatsoenlijke interne structuur).

Daarbij, de REQUEST_URI gebruik je meestal om uit te zoeken waar je je bevindt, en niet zozeer waar je naartoe gaat.

Volgens mij is de REQUEST_URI ook "rauw", dus het kan sowieso geen kwaad om hier een urldecode() overheen te gooien.

Maar nu ik er over nadenk: ik zou in eerste instantie de REQUEST_URI niet gebruiken in een form action.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.