Ik ken Google goed, maar het lijkt erop dat Google mij niet goed genoeg kent: Google wil me gewoon niet helpen :(.
To the point nu dan maar :)
Hoe kan ik een mailserver opzetten?
Ik wil voor mijn nieuwe site een webmail maken maar die moet eerst getest worden. Maar daarvoor heb ik een mailserver nodig waarop ik mailboxes kan aanmaken.
Vandaar dus.
Deze hebben nodig:
1. SMTP server (inkomende/uitgaande mail)
veel gebruikte mogelijkheden: qmail, sendmail, exim, postfix, courier
2. IMAP server, courier-imap
3. Account manager a la vpopmail vchkpw
4. Evt pop3 server
Hou er ook rekening mee dat je een MX record voor het domein/subdomein naar jouw mailserver moet hebben in de DNS.
Wat ook mogelijk is is een standaard smtp server installeren a la sendmail/exim, linux user accounts als popmail gebruiken, en een pop3 webmail client gebruiken, deze zijn iets makkelijker.
Windows based oplossingen zijn meen ik vooral de windows exchange server van microsoft, deze bied ook webmail (web based outlook, afaik).
Neem de netinstall versie, is 20mb, en bestaat uit een rootdisk, bootdisk, linux 2.4 of 2.2 kernel en het base systeem. Wat je voor de rest nodig hebt kan je downloaden.
@Robin: squirrelmail vind ik best overzichtelijk, en beide producten hebben dusdanig veel coders en extensions dat je over features je je geen zorgen hoeft te maken.
Squirremail is iets makkelijker te installeren, imp heeft het horde framework nodig en nog een paar andere horde applicaties, redelijk veel config werk om het smooth te laten lopen.
Squirrelmail is iets meer out of the box/via command line te configureren.
- Horde: Ziet er goed uit, werkt ook wel fijner (beetje outlook achtig) alleen kan minder als squierrelmail.
Horde kan heel veel, als je maar alle modules installeert. Meestal wordt alleen Horde en Webmail (IMP) gedaan, maar kijk eens op http://www.horde.org/projects.php om te zien waarmee het nog meer uitgebreid kan worden.
Wel is Horde een stuk moeilijker om alles goed te installeren.
Enne.. die crapy shit van Squirrelmail... kan je die niet veranderen met een lay-out die je kan laden?