Ik ken Google goed, maar het lijkt erop dat Google mij niet goed genoeg kent: Google wil me gewoon niet helpen :(.
To the point nu dan maar :)
Hoe kan ik een mailserver opzetten?
Ik wil voor mijn nieuwe site een webmail maken maar die moet eerst getest worden. Maar daarvoor heb ik een mailserver nodig waarop ik mailboxes kan aanmaken.
Vandaar dus.
[quote] - Horde: Ziet er goed uit, werkt ook wel fijner (beetje outlook achtig) alleen kan minder als squierrelmail.
Horde kan heel veel, als je maar alle modules installeert. Meestal wordt alleen Horde en Webmail (IMP) gedaan, maar kijk eens op http://www.horde.org/projects.php om te zien waarmee het nog meer uitgebreid kan worden.
Wel is Horde een stuk moeilijker om alles goed te installeren.
Enne.. die crapy shit van Squirrelmail... kan je die niet veranderen met een lay-out die je kan laden?
Elwin[/quote]
Ik zou het niet weten alwin, ik zit gewoon bij een goedkoop hostje ergens in belgie die alles redelijk goed doet. geen klachten.. en hij had eerst squierrel en nu horde.. laatste vind ik persoonlijk fijner maar mijn mening...
Ik weet niet hoe snel je het wilt hebben, maar de winst die je met zelf compilen wint is slechts marginaal, en redelijk relatief aan wat voor systeem je hebt. De winst in Gentoo ligt hem wat mij betreft meer in het cusotmizen dan in de snelheids winst voor servers: een webbak vreet voor eigen gebruik zowiezo geen fuck. Wanneer je 200 vhosts met aardige load gaat draaien praten we verder.
Ik raad het je zeker in den beginne niet aan.
Voordeel van debian kan je dmv apt-get update en apt-get upgrade ten allen tijde veilig houden.
Tot zover mijn religie.
Met 4 gig zou je ruim uit de voeten moeten kunnen. 2 gig voor een /usr en 2 gig voor een /etc, /boot, /var en /home.
In principe is er geen enkel probleem om dit bij een testbak op 1 partitie te doen.
ik zou liever cpanel gebruiken, heeft meer mogelijkheden en is imho overzichtelijker dan plesk
enne ik zou op je bak gewoon 2 partities doen, / en swap
de rest gewoon onder de / gooien, maakt voor een testbakje toch niet uit
als je de server serieus wilt gaan gebruiken dan
/
swap
/boot/ <-- vanwege beveiliging
/var/ <-- voor database en logs
De lol van een aparte /usr is het apart zetten van een EXEC en NONEXEC bij het mounten van de partitie.
Zodat je op je /usr de executables krijgt, en de rest geen executables mag dumpen. Bij moderne webbakken is het niet te doen om de nonexec ook op de /home vol te houden.