XOR is eXclusiv OR
Dit is een binaire vergelijking

0010 AND 1011 => 0010 wat ze beiden hebben
0010 OR 1011 => 1011 wat minstens één van beiden heeft
0010 XOR 1011 => 1001 wat ze niet hetzelfde hebben
Grappig, heb morgen een hertentamen over bits en bits, en poorten en databussen (vooral laatste was struikel dat ik het over doe)
Ja, ik ben ooit begonnen met C en daar waren bit-operatoren best handig. Je kon ook schuiven met bits , via >> en << om de MSB en de LSB te krijgen. Tjeetje, ik diep dit op uit de krochten van mijn grijze massa :-)
Jan Koehoorn schreef op 19.12.2005 22:46
MSB en de LSB

'M'SB..? Die ander is iets van Left Shift Bit (LSB)..
Ik doe dit vaak in de templates. HTML::Template in perl heeft een <tmpl_if __EVEN__> functie, ik vind dat wel prettige oplossing, vergelijkbaar met smarty:

{* test if values are even or odd *}
{if $var is even}
...
{/if}
{if $var is odd}
...
{/if}

in templates, ik vind dat erg nette manieren om dat op te lossen.
SanThe schreef op 19.12.2005 22:58
'M'SB..? Die ander is iets van Left Shift Bit (LSB)..

Hoi SanThe,

in C praat je over een 'word'. Dat is een variabele van twee bytes. MSB staat dan voor Most Significant Byte en LSB voor Least Significant Byte.
Ja, dat was/is zo....erg grijs inderdaad, die massa.
Over grijs gesproken: deze kennis komt uit de tijd dat ik met Lattice C ging programmeren op een Atari Mega STE4. Dat was een computer met maar liefst 4 MB werkgeheugen en een HD van 48 MB. Ik heb hem nog en hij doet het ook nog :-)

Als je in C een fout maakte dan liep je computer vast. Moest je opnieuw opstarten en dat duurde een paar minuten. Ah, the good old days ;-)
Hier werk ik nog dagelijks mee, met het programmeren van microcontrollers, vechten met je controller op een stukje geheugen van 512kB, C is een fijne taal maar het duurt echt ">jaren " voordat je er serieus mee kunt werken :D
hij werkt bij mij niet.....wat doe ik fout??

$sql = "SELECT id,naam,datum FROM nieuws ORDER BY id DESC";
$res = mysql_query($sql);

echo "<b>nieuws overzicht</b><p>";

if (mysql_num_rows($res) >= 1)
{
{
$i = 0;

while ($row = mysql_fetch_array($res)) {
$i ^= 1;

echo '<tr class="bg'.$i.'">$row[datum] <a href=\"index.php?page=nieuws&id=$row[id]\">$row[naam]</a><br></tr>';
}
}
}
else
{
echo "Er zijn geen nieuwsberichten.";
}

(PS het is het nieuwssysteem van phphulp :P)

Reageren