Ik had een css lay-out gemaakt, maar toen hoorde ik dat deze er in andere browsers(Firefox, Opera) dan de mijne(IE). Iemand vertelde me dat dat kwam omdat de site niet voldeed aan de W3C regels, ofzo. Toen ik via google naar W3C ging zoeken werd het niet echt duidelijker. Alleen maar gepraat over dat mensen met handicaps of mobiele telefoons ook goed je website moesten kunnen bezoeken.

Nu was dus mijn vraag of er een site is waar je je lay-out kunt testen in andere browsers en waar ik de W3C websiteregels kan vinden.
Validator:
http://validator.w3.org/

Lesmateriaal:
http://www.w3schools.com/

Is onderdeel van het 'netjes' programmeren. Als je volgens de standaard programmeerd zal het op iedere browser goed werken, behalve onder IE. Maar daar kom je vanzelf achter. Het opbouwen van een site die onder iedere browser goed werkt kost aardig wat werk/tijd, maar als het je gelukt is voel je je wel trots :).

Beste wat je kan doen is in elk geval Firefox downloaden, die houdt zich aan de regels voor stylesheets van het W3C. De meeste webontwikkelaars gebruiken die browser.
Layout testen in andere browsers is denk ik het makkelijkst als je de browsers download. Je kan je stylesheet ook altijd valideren, alhoewel dat geen garantie geeft dat je layout in iedere browser bij iedere resolutie er goed uitziet.

Mocht je dan zien dat de layout in IE niet hetzelfde is, dan kun je hacks toepassen of een andere stylesheet maken voor IE.

Hier kun je de regels vinden voor CSS2 (de huidige versie, versie 3 is in de maak).

Voor Firefox kun je heel veel hele handige extensies downloaden die het leven van een webdeveloper een stuk aangenamer maken. Bijvoorbeeld Tidy om iedere webpagina direct en volledig automatisch te laten valideren en de zogenaamde Webdeveloper extensie.

En altijd eerst voor FireFox (of een andere Mozilla-browser) ontwerpen en dán pas de gekke fratsen van IE gaan implementeren. Andersom is ondoenlijk.
Niet ondoenlijk, maar dan ben je langer met debuggen bezig, dan dat je met je site bezig was :D
Ja hahaha. IE accepteer alles!

...behalve website die goed html hebben :-D
Als je met die verschillende addons van firefox gaat werken, en gaat opletten of je correnct html gebruikt leer je het vanzelf.

Op een gegeven moment kan je een hele site bouwen, met maar enkele errors erin, omdat je automatisch correct programmeert :)

Zo heb ik het mezelf iig aangeleerd ^^
@pim
Ik had een site gemaakt met 0 errors en 0 warnings gebaseerd op html tidy :) Dit komt ook alleen maar doordat je gaat proberen die validator tevreden te stellen. Dit kan alleen maar als je correct script. Dus ga je vanzelf doen?
Ik laat altijd 1 van de warnings staan, die van het summary attribuut in een tabel. Zal voor zoekmachines zijn, dat ze sneller weten wat er instaat.
Maar daar heb ik geen last van, want de dingen die ik in een tabel zet zijn toch (bijna) altijd dynamisch, en heeft google er dus niet veel aan bij te houden wat er in die specifieke tabel staat.
Iedereen bedankt voor alle links en tips. Ik download Firefox nu en ik zal er van het weekend naar kijken.
In mijn site zaten zelfs geen errors, wel een stuk of 50 warnings. Die heb ik er nu ook uitgehaald, maar het probleem zit in de CSS, is daar ook een soort ´tidy´ voor?

Reageren