Ik heb zojuist Windows uitgezwaaid en ben met linux aan de slag gegaan.
ik heb suse 10 geinstalleerd en vind het nu al een prima besturingssysteem.
Ik ben nu alleen op zoek naar wat documentatie over linux.
Zijn er mensen die veel gebruik maken van dit systeem of weten waar ik handige documentatie kan vinden?

Met Vriendelijke Groet,

Erik
Kijk dat vind ik nu een goed besluit.. ikke wil het ook wel eigenlijk,maar....
maar?
Ik werd windows echt zat,
als je een maand gebruik maakt van windows is je pc 20x langzamer dan dat ie hoort te zijn.
door alle spam en rotzooi dat erop komt.
Voor linux zijn bijna geen virussen omdat het gewoonweg onmogelijk is om ze te maken en zelfs al waren er virussen dan zouden die binnen mum van tijd weg zijn omdat talloze programmeurs en gelijk anti-software voor gaan schrijven.
Ook weer een geweldig voordeel aan linux.
Ik kan nog wel meer redenen bedenken maar het is mijn mening :)
er zijn vast mensen die er heel anders over denken

als je een maand gebruik maakt van windows is je pc 20x langzamer dan dat ie hoort te zijn.
door alle spam en rotzooi dat erop komt.

Dat is gewoon een kwestie van een up-2-date-virusscanner, juiste browser en netjes updates draaien. Ik draai al sinds september 2001 op dezelfde XP machine, staat 24 uur per dag aan, werk er minimaal 8 uur per dag achter en heb er géén problemen mee.

Voor linux zijn bijna geen virussen omdat het gewoonweg onmogelijk is om ze te maken en zelfs al waren er virussen dan zouden die binnen mum van tijd weg zijn omdat talloze programmeurs en gelijk anti-software voor gaan schrijven.

Er zijn minder virri voor linux omdat daar véél minder gebruikers van zijn, dus slaat het véél minder hard toe, het zal zich lang niet zo snel verspreiden als een Windows-virus.

Documentatie? Typ eens "man" op je commandline :)
Ik denk toch dat jij iets fout doet, na een maand is mijn xp systeem nogsteeds zosnel als bij een verse installatie... Spam heeft niks te maken met je OS, virussen en adware heeft meer te maken met je gedrag.

Onmogelijk om virussen voor linux te maken? Waarom worden er dan op dagelijkse basis voor duizenden linux softwaresystemen patches uitgebracht?

Anti-virus software voor linux? Woa, ik ken bitdefender wel maar echt veel anti-virus software is er voor linux volgens mij niet. Word ook niet veel gebruikt omdat standaard linux best veilig is. Echter, zodra jij software als root laat draaien is het een koud eitje om een bak leeg te trekken. Tenzij je je er goed in verdiept hebt, firewall etc.

Linux is per definitie net zo veilig als een geupdate windows xp pro sp2, het is de gebruiker die er een onveilige tyfuszooi van maakt.

Begrijp mij niet verkeerd... ik gebruik zelf op meerdere systemen debian, en op school draaien binnenkort 4 debian servers van mij. Maar ik vind het standaard 'linux = veilig, windows = kut' zo kansloos.
Ik gebruik SuSe (wel de oude versie 9.0). Vind het inderdaad wel een lekker besturingssysteem, maar de GUI (KDE) is wat minder.

Er zit wel een ongelofelijke hoeveelheid programma's bij: compilers, grafische tools, servers etc. Noem het maar op, 't zit er bij (of een vervanger).

Documentatie kan je vinden op de homepage van SuSe. Verder zijn er wat Nederlandstalige site en fora voor Linux (niet specifiek voor SuSe, maar dat maakt niet zoveel uit). Zoek gewoon op 'SuSe' in Google en je krijgt flink wat resultaten.

Als je het pakket gekocht hebt, krijg je geloof ik ook 3 maanden ondersteuning, dus kun je het ook aan de helpdesk vragen.

Zelf vind ik op de volgende site ook wel nuttige dingen staan:
Netwerken met linux
Heel veel specifiek voor SuSe
Vinden van RPM's (Installeert toch vaak net wat makkelijker dan zelf compilen ;)

Edit: Als je wilt, mag je me pm'en voor mijn msn-adres. Vind het wel leuk om ook eens een SuSe-gebruiker tegen te komen hier. Meestal is het toch Debian of Red Hat ^^
Ik werk nu ongeveer 2,5 jaar op een laptop met XP pro, met Norton AV + Internet Security, en ik werk er ook ongeveer 8 uur per dag mee. Hij werkt nog prima, niet langzaam ofzo.
Je kan ook gewoon je computer regelmatig scannen, ff defragmentatie doen, en natuurlijk hitman pro erover laten draaien, dan is er niets aan de hand.
En gebruik natuurlijk Firefox, die heeft minder (bekende) veiligheidslekken.
5x, maar het is wel waar :-)

door alle spam en rotzooi dat erop komt
Klopt :-)

Hmm, Linux had in 2005 10 keer zoveel meer lekken dan Windows. Men neemt gewoon niet de moeite om linux te hacken :-)

er zijn vast mensen die er heel anders over denken
Ik ga toch voor Windows, omdat Windows veel meer compatible is. Ja er zijn goede editors in Linux. Maar van Editplus wil ik geen afscheid nemen :-) en Visual C++ draait niet op Linux. Ja Linux heeft wel een compiler, maar niet zo'n uitgebreide. Bovendien, ik heb ook nog steeds Software van school die niet op Linux draait. En mijn games ook grotendeels niet. Alleen Deus Ex (en Doom 3 met veel moeite). Dus het is voor mij nog te incompatible om naar Linux over te stappen...
Gratis antivirusscanner voor Linux (ook voor Windows?): antivir. Er is in ieder geval nog 1 scanner, maar die naam ben ik ff kwijt ^^

@Sebastiaan: Dat Windows meer compatible is, valt maar te bezien. Met programma's als Wine kan je Windows programma's op Linux draaien, het omgekeerde heb ik nog niet gezien (wellicht dat het wel bestaat hoor). Linux heeft ook C++ compilers, en de interface daarvan vind ik duidelijker en meer opties hebben dan die van Visual C++.

Als je veel gamed, moet je inderdaad geen Linux draaien (alhoewel, Tux Racing is erg tof!), maar er worden steeds meer spellen gemaakt ook voor Linux, en er zijn sites die linux-code beschikbaar stellen waarmee je ook gewone Windows-spellen kan spelen op Linux.

Maar waarom maak je dan geen dual boot (zoals ik heb)?
Het omgekeerde bestaat ook, zoek maar eens naar cygwin. Maar voor beide emulators geldt dat het niet echt profi oplossingen zijn.
Dualboot had ik eerst ook. Ik had toen Win XP en en CentOS. Alleen toen ik CentOS had geinstalleerd kon ik hem niet meer deinstalleren zonder Windows ook naar de haaien te laten gaan. Bovendien werkt Linux op een ander bestandssysteem.

Met programma's als Wine kan je Windows programma's op Linux draaien
Bij mij heeft Wine nooit gewerkt zoals verwacht :-(

Reageren