Ik heb zojuist Windows uitgezwaaid en ben met linux aan de slag gegaan.
ik heb suse 10 geinstalleerd en vind het nu al een prima besturingssysteem.
Ik ben nu alleen op zoek naar wat documentatie over linux.
Zijn er mensen die veel gebruik maken van dit systeem of weten waar ik handige documentatie kan vinden?
Die emulators zijn inderdaad niet echt nette oplossingen, maar de fervente windows-gebruikers zal zich daardoor eerder thuis voelen. Maar in de meeste gevallen is er voor een Windowsproduct ook een Linuxvariant, dus eigenlijk heb je Wine niet nodig.
Hmm...ik heb de dualboot op 2 aparte harde schijven, dus deïnstalleren zal wat makkelijker gaan. Dat Linux een ander FS gebruikt is niet zo'n groot probleem toch? Voor ext en reiserFS zijn programma's op de markt waarmee je je Linuxpartitie vanuit Windows kan lezen (bij ext ook schrijven). Vanuit Linux kan je de Windowspartitie al lezen. Hopelijk binnenkort ook schrijven, dat zou helemaal mooi zijn!
Hmm, Linux had in 2005 10 keer zoveel meer lekken dan Windows. Men neemt gewoon niet de moeite om linux te hacken :-)
Volgens US-CERT had Windows in 2005 812 lekken en Unix/Linux 2328. Geen factor 10 verschil dus ;-)
Ik heb hier wel enkele kanttekeningen bij:
1) Er is niet gekeken naar de ernst van de lekken. Windows heeft (zowel absoluut als relatief) meer ernstige lekken dan Unix/Linux
2) Windows wordt gemaakt door 1 vendor (Microsoft). Unix/Linux heeft tientallen vendors. Niet elk lek is bij elke vendor aanwezig.
3) De lijst bevat niet alleen OS-lekken, maar ook lekken in third-party software. Die zou je eigenlijk niet mee moeten tellen.
4) Sommige lekken zijn verkeerd gecategoriseerd (alle lekken voor Apple Mac OS X zijn bijvoorbeeld ondergebracht bij Unix/Linux)
5) De lijst bevat dubbele entries. Een update op een eerdere melding wordt apart opgenomen.
En zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan.
Een interessanter overzicht (want per vendor/versie) is te vinden op secunia.com. Laat ik als voorbeeld Windows XP Pro en SuSE Linux 9.3 nemen over de periode 2003-2006.
XP:
105 advisories
Daarvan: 22% nog niet gepatched en 1% gedeeltelijk
2% is "extremely critical" en 32% is "highly critical".
Van de ongepatchte lekken is 1 extremely critical en 1 highly critical.
Absoluut zien we dus 27 ernstige lekken bij SuSE, en 35 bij Windows.
En dan komen we bij het gedeelte "stabiliteit". Bij de introductie van NT4 heeft het Microsoft behaagd om de video drivers en printer drivers in kernel mode te laten lopen in plaats van in user mode. Dit scheelt een context switch (en is dus in principe sneller), maar het heeft wel tot resultaat dat een gammele driver voor je videokaart of printer (en die dingen zijn per definitie gammel, want de ontwikkeling ervan mag niks kosten en dus worden ze geschreven in Taiwan of Korea door werkstudentjes zonder ervaring) je systeem kan laten hangen.