Wow, snelle reactie hier ... zijn er eigenlijk nog zo vandie websites/communities over php/mysql? Een Belgische heb ik niet gevonden ... of toch lang niet zo uitgebreid. Engelstalig misschien?
Niet dat je reclame moet komen maken voor andere websites ...
Zorg verder voor een goeie editor (zoek maar even op dit forum of met Google) en een lokale testserver, bijvoorbeeld Wamp. En ga vooral veel uitproberen, maak fouten en luister naar de commentaren van anderen.
let erop dat je ( , { , " , ' ook weer allemaal afsluit, dan voorkom je errors.
Verder sluit een phpregel af, (behalve wanneer je een statement (if, while, for, function(), oid) gebruikt. met een ;.
Als je daar goed op let.. zal vast wel goed zijn in het boek, voorkom je fouten die echt onnodig zijn.
in het boek staat vast een hoofdstuk over de stijl van het programmeren, zegmaar de opmaak van de php code, inspringingen en zo.
Probeer van begin af aan 'netjes' te programmeren, dit is alleen maar in je voordeel.
Wat ik verder altijd handig vind, is de function reference van php.net, de beschrijving en het bijbehorende commentaar biedt vaak wel een uitkomst voor een probleem.
Mocht je overigens je PHP5 & MySQL handboek te ingewikkeld vinden, dan kan je beter eerst een simpel boekje over alleen PHP erbij pakken. Dat in een dag uitlezen en vervolgens het handboek lezen. Dan wordt het boek imho een stuk makkelijker te begrijpen.
Edit:
Offtopic: ik zie dat php.net tegenwoordig ook AJAX gebruikt als je op functies gaat zoeken? :)
Een tip, misschien ben je nog niet zover, maar vertrouw input van gebruikers nooit (dus via GET / POST / COOKIE / FILES / PUT / HEAD etc)
PHP is, in tegenstelling tot ASP.NET geen stricte taal, 99% van de scripts die je zult zien werkt met variabelen welke niet vooraf gedefinieerd zijn, vaak is het ook niet nodig aangezien het voor PHP niet uitmaakt of je ergens een string, double of int in zet....rekening mee houden dus.
Dat wist ik niet. Hij doet het ook niet altijd, alleen bij de quick reference zo te zien en die gebruik ik nooit. Grappig. Hadden ze 3 jaar terug ook al AJAX of wordt het anders gedaan?