Ik heb Wamp5 lokaal draaien. Als ik in mijn browser 'localhost' intyp, krijg ik in beeld wat er in C:\wamp\www staat en kan ik alle lokale projecten testen.
Ik heb een thuisnetwerkje met een draadloze ADSL router/modem. Mijn vriendin heeft een laptop met een draadloze netwerkkaart. Kan zij ook bij die projecten, als een soort mini-intranet? En zo ja, wat moet ze dan intypen in haar browser?
Je kan natuurlijk ook je netwerkverbinding aanklikken. Dan Eigenschappen > Client voor Microsoft-netwerken en Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken aanvinken op zowel je eigen pc als die van je vriendin.
Als je dan naar Mijn netwerklocaties gaat, kan je op Volledig netwerk klikken, dan Volledige inhoud > Microsoft Windows-netwerk en dan zie je welke werkgroepen er zijn. Als je vriendin en jij dezelfde werkgroep hebben, kan je ook een shortcut nemen door bij Mijn netwerklocaties direct op Computers vlakbij te klikken.
Als je dan op de werkgroep klikt van jouw computer (of die van je vriendin) zou je o.a. printers en 'gedeelde bestanden' moeten kunnen zien. Je kan dan zelf kiezen welke directories je wilt delen (rechtermuisklik op directory of bestand -> Delen...) met je vriendin en heeft als voordeel dat zij ook dingen makkelijk kan opslaan en bewerken (feitelijk hetzelfde als ze op haar eigen computer zou doen).
Wel opletten dat je je draadloos netwerk goed beveiligd met WPA- of WEP-encryptie en indien mogelijk MAC-control, anders kunnen de buren ook meegenieten van jouw bestanden (ervan uitgaande dat je niet op paleis Soestdijk woont...).
Als je dat alleen gebruikt, is het niet superveilig. Een MAC-adres is vrij makkelijk te spoofen.
Het ligt eraan in wat voor buurt je woont denk ik altijd maar; als je in een flat woont, kunnen relatief veel mensen dingen uitproberen met jouw verbinding. Woon je wél in een landhuis, dan zullen de buren in principe jouw verbinding niet eens kunnen zien.
Maar goed, je moet wel vrij kundig zijn wil je weten wélke MAC-adressen toegelaten worden. Als je dat eenmaal weet is het een fluitje van een cent.
@Kasper: Maar als zijn vriendin dan op de php-bestanden klikt worden ze niet geparsed, want dan zou zij ook een webserver moeten installeren. En daar ging het eigenlijk om.
LOL ik snap werkelijk helemaal niet wat jullie bedoelen. Ik voel ineens een sterke emphatie met de gemiddelde bezoeker die voor het eerst op deze site komt ;-)
Ja dat is waar natuurlijk, maar ik zie niet in waarom je je webpagina's aan je vriendin wilt laten zien vanaf haar laptop? Ik ging er eigenlijk vanuit dat zij mee zou gaan werken aan die projecten, zodat ze ook toegang zou moeten hebben tot de php-bestanden.
Maar als het eerst geparsed moet worden, dan moet je natuurlijk gewoon je webserver openzetten :)
Edit:
Blij dat we jou dan ook eindelijk eens wat kunnen leren, Jan ;)