Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Nou dat lijkt me wel wat, goed bezig arjan

Je hebt dan dus eigenlijk een linux server die je vanaf een cd'tje kan draaien?

Ja met vwware word er een pctje geemuleerd waar je dan andere software op draaid. :).

Zo kan je onder linux een virtuele machine met windows draaien, of andersom natuurlijk... maar je kan ook onder windows linux draaien, en dan daarop weer windows (beetje kansloos). Het word ook gebruikt om op één systeem meerdere versies van windows te draaien om dingen te testen etc.
Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

zie ik staan, dus jij stuurt een cd'tje op, en als ik die in mijn linux of windowsmachine stop dan...

(jaja, ik snap het BIJNA helemaal, maar nog net niet :P)

EDIT:
je begint je post met heren, maar er zijn ook vast wel heel charmante dames, die met php werken ( lotte (A) :P)
Je installeert VMWare, en je mount zijn image, ét voila.
ét voila je hebt een apache server draaien met mysql php en alle zooi?

klinkt te mooi om waar te zijn!? :P

Heel goed idee arjan!!!!!!
Je hebt een gans OS draaien dan, met webserver etc..
Dat VM dinges klinkt dan als een best slim proggie :-)
Is het ook, ik kan zo met Fedora Core 4 prutsen op mn windows... :)
Leukste is de simpelheid van debian...

Apt-get update
Apt-get upgrade

En na een halve minuut heb je gegarandeerd de laatste versie van apache/php/mysql/phpmyadmin zonder dat je ook maar _IETS_ hoeft te doen... Je kan dus niks verneuken (ik kan dit zelfs automatisch laten doen als je opstart).

Standaard staat vmware ingesteld dat 'debian' dan een intern ipadres krijgt zodat alleen jij erop kan. Maar met 1 druk op de knop krijgt hij een ipadres van je router, en kan je hele netwerk (of als je poort 80 forward het internet) erop.

Om je een idee te geven, dat ziet er dan als volgt uit:

klik

Uiteraard installeer ik dan ook samba, zodat je gewoon in je windows netwerk locaties opeens een extra server ziet die de map www deelt. Zelf verder geen kennis meer vereist.

dit lijkt me heel erg mooi arjan!

Reageren