Heren,

Ik ben voor een opdrachtgever bezig met de opzet van een server, de server heb ik nu af (heerlijke machine, maar zal ik jullie niet mee lastig vallen) en ik ben nu bezig met de software.

De klant wil gemakshalve een windows machine, met een makkelijk filesysteem (ntfs is nou eenmaal makkelijker dan de linux varianten) maar ik vind persoonlijk dat een php/mysql webserver echt wel op linux hoort te draaien. Komt nog eens bij dat het een veilig en onderhoudarm systeem moet worden...

Op die server komen meerdere virtuele debian machines op te draaien. Een database machine, en 3 apache/php machines. Dit om praktische en veiligheidsredenen (eg, fysiek gescheiden dus).

Ik maak hiervoor één Debian image, met daarop dingen als Apache, PHP, phpmyadmin, mod_security, etc etc en stel dit systeem vervolgens erg strak (veiligheid technisch) in om die dan enkele keren te kopiëren en aan te passen.

Nou is dat vmware (player) overigens gratis, en erg gemakkelijk in gebruik dus ik zat bij mijzelf te denken...

Is er geen interesse in een Debian image, met daarop Apache, PHP, Mysql, PhpMyadmin, Samba en wat kleine dingetjes? één image die je alleen hoeft in te laden (start op in 5 seconden), kijken wat voor ipadres hij gekregen heeft en je hebt een test/ontwikkeling server draaien... Of als je een (veilig) makkelijk systeem zoekt om zelf wat dingetjes mee te hosten.

Veiligere oplossing (linux) dan Windows, gescheiden van je systeem, en out-of-the-box eigenlijk direct toepasbaar. En als je het niet gebruikt draait het ook niet op de achtergrond :).

Ivm de grote van zulke images (zo rond de 200mb ofzo) zit ik er aan te denken om dat voor de geïnteresseerde dan op een cdtje te branden. De vraag is echter of en hoeveel vraag hier voor is. Ik wil jullie graag matsen, maar om zo een dag te investeren in iets waar niemand op zit te wachten...
Ik ben er op dit moment mee bezig (eg, iptables installeren) en had een vraag. Zijn er hier twee mensen die bereid zijn een avondje te investeren in ruil voor hun naam in de credits...

Ik heb namelijk 2 mensen nodig die zomenteen willen testen of het goed werkt. Het liefst 2 mensen die een beetje handig zijn met php want ik wil namelijk kijken of dingen als sessies, cookies, beveiliging, safe_mode etc goed werken...

Overigens ben ik er nog niet uit hoe ik dat smtp ga regelen aangezien iedereen wat anders thuis heeft...
Mogen dames ook reageren?
Want in dat geval wil ik voor je testen.
Uiteraard. Ik ga morgen trouwens uitzoeken wat de kostprijs zou worden..

- cdtje
- bubbeltjes envelope
- verzendkosten
- +10% voor het garantiefonds (mocht er een cdtje dankzij de tpg kapot gaan dan wil ik zonder gezeik een nieuwe opsturen).

Het maken van zo'n systeem is niet zo'n punt, dat kan vanmiddag afzijn. Het goed instellen en configureren kost wat meer tijd en ik wil een goede handleiding maken zodat we daar naar kunnen verwijzen.
Cool :)
Ik heb thuis ook VMWare. =)
Echt een leuk programma.
Wij hebben nu Linux(webserver), XP, Novell 6, op 1 machine :|
Werkt prima :)
Je moet wel zorgen dat je genoeg Ram hebt.
ik zou best willen testen arjan, ik weet alleen niet of ik genoeg van php af weet...

en misschien kun je er ook een ftp server bij zetten (A)
Eerste instatie hoe ik het op:

Apache + Gd en Mod_Security en phpmyadmin
Php5 + Mysql5.
Samba

Maar als mensen betere ideeen hebben hoor ik het graag.

Han schreef op 29.01.2006 11:32

Je moet wel zorgen dat je genoeg Ram hebt.

Valt opzich mee, aanbevolen minimum is 32 mb, maar ik ga voor de 128... Wellicht teveel voor een niet grafische debian machine, maar performance technisch wel lekker :).
OK dan heb ik een pc'tje nog liggen en dan kan dit hierop.
Je zegt maar wat het kost en dan maak ik het naar je over :-)

Ik heb me altijd ver van servers e.d. gehouden maar lezende dat dit voor n00bs te doen is zal ik is een poging wagen...

edit: toevoeging
Ik wil ook graag testen voor je, maar zoals ik al zei, ik weet niet of ik genoeg van php af weet....
Zal ik ssl opzetten voor bijv. phpmyadmin ofzo?
is niet per sé nodig denk ik.

Als je gewoon zorgt dat PhpMyAdmin alleen maar via localhost en 127.0.0.1 (niet dat er verschil is maar toch) te bekijken is...

Maar in een eerdere post zei ik al: ftp zou wel heel erg makkelijk zijn...

Reageren