Door
Lissy Pixel
op 02-02-2006 20:22
gewijzigd op 02-02-2006 20:43
55 views
Zoals afgesproken heb ik vandaag de CD van Arjan ontvangen met de nodige instrukties.
Alles precies zo gedaan als is vermeld en werkelijk de server draait.
Niet 1 keer dat ik dacht van wat nu dan?
Nee gewoon doen wat er gedaan moet worden:
==> klik ==> unzip ==> klik ==> install ==> gaan met die banaan ^~^
Wel goed lezen en wel doen wat er staat :-P
Nu moet ik zelf dus nog een en ander leren en kijken wat kan en wat niet kan en hoe ik moet werken etc.
Voor mij als echte server n00b is dit echt plug and play zoals dit zo mooi heet en heb ik trots de pagina met PHP info online gezien.
Morgen ben ik de hele dag in Eindhoven en kan ik niet testen maar zaterdag zeker wel en ga ik me dan ook uitleven.
Ik heb nog wel vragen want er staat bijv. ook PHPmyAdmin op en nu vraag ik me af hoe ik hier in komt wat de url hiervoor is.
Hoe ik de bestanden erop krijg met een ftp om maar is wat te noemen want tuurlijk kan je de bestanden zo in een map zetten maar kan je ook ftp'en?
Tja... de geoefende serverkenner/deskundige zal nu wel lachen maar ja zoals eerder gezegd ik ben een n00b ^~^
Vooralsnog wat dit installeren en laten werken a piece of cake en dan is alle eer voor Arjan voor het maken en afleveren van dit moois :-)
http://webserver ben je al geweest... daar zag je die phpinfo.php o.i.d. Daar staat ook een mapje 'phpmyadmin', klikken :P. Hij verstuurd je automatisch door naar de https:// verbinding, lekker veilig dus.
Ftp zit er niet op, immers kan je er ook prima bij via het netwerk. Ik kan er wel een FTP server opzetten, maar daar moet ik nog even over nadenken want ftp brengt wel weer een extra veiligheids risico mee.
Oehja, het feit dat zelfs een n00b (:+) het voor elkaar gekregen heeft is voor mij een compliment, dat was mijn doelstelling :P.
Toppies dan ben ik heel blij voor je dat je doelstelling is behaald en echt wanneer je goed leest en doet wat de beschrijving zegt dan kijk je en zie je dat alles geinstalleerd gaat worden en denk je van is dit alles? moet ik niks doen?
Ik schaam me er niks voor dat ik een n00b ben voor wat betreft servers want op deze manier leer ik veel en dat weer met jouw/jullie hulp.
Dat gaat ik zeker vinden op phpinfo want die pagina heb ik dus gevonden.
Veiligheid staat voor mij als nummer 1 en zolang je nog niet echt een safe iets daarvoor hebt hou ik het zo :-)
Ik vertelde je alleen wat mijn gedachtenspinsels waren en ben hierin open en vrij zoals je merkt ;-)
OK dan nu is het voor mij bedtijd want om 04:30 gaat de wekker en is het morgen een lange dag voor me.
Wil je weten waarom klink dan HIER en laat een pootafdruk achter in het gastenboek :-)
Het feit dat het doet wat hij moet doen zou eigenlijk betekenen dat hij klaar is. Als lissy het kan gebruiken...
Ik open morgen wel een topic met presies hoe en wat, vrijdag/zaterdag zal ik dan de eerste cd's opsturen naar de mensen die mij kunnen overtuigen van hun kennisniveau (ik vind dat je moet weten wat vmware inhoud). Anders krijg ik zomenteen allemaal mailtjes van mensen die niet weten hoe ze een .zip uit moeten pakken. De gedachte hier achter is dat er na dit weekend dan een klein groepje mensen is die het al hebben draaien en die mij kunnen helpen bij vragen :). Dan gaan we na het weekend wel kijken wat voor massa productie er mogelijks is met mijn laptopje :+.
wij hebben geen netwerk thuis, alleen maar 3 computers die direct op de router zitten, hoe kan ik dan bestanden uploaden naar de server, moet ik dan een netwerkje opzetten of...
Als je een router heb, dan heb je ook indirect een netwerk. De computers zijn dan namelijk met elkaar verbonden, wellicht niet in dezelfde werkgroep maar toch.
Je hoeft niet een netwerkje op te zetten want die heb je al. Echter als je ze allemaal in dezelfde werkgroep zet ziet dat er netter uit ;).
Uiteindelijk kunnen alle pc's achter die router op het systeem komen met \\webserver en http://webserver
Hipska:
Ik heb er eventjes over nagedacht, maar ik ga het niet doen. Ftp server installeren is niet moeilijk, apt-get install pureftpd. Maar het configureren laat ik dan aan jezelf over. ;).
Ja je kan het installeren op een oude pentium met een 3gb hdd. 'You must have at least 32MB of memory and 110MB of hard disk space'. Met het commando df -h zie ik dat er alles bij elkaar zo'n 350mb hardeschijf ruimte nodig is. En dat is incl. dingen als documentatie etc. Kan opzich nog wel kleiner, uiteindelijk zou je op 100mb kunnen komen maar dan snij je jezelf echt in de vingers.
Of het handig... nee... de systeemeisen van een goed (host) OS (bijv. win2k) zijn zo hoog dat je waarschijnlijk al 99% van die pc kwijt bent aan windows. En daarop moet dan nog virtueel debian worden gedraaid.
Efficienter is dan om gewoon debian te installeren op die machine. Dan draai je vloeiend en zonder problemen op een oude pentium :).
Configureren van PureFTPD is inderdaad niet de makkelijkste klus die ik ooit heb gedaan :) Zeker niet als het text-based moet (weet niet eens of dat grafisch kan eigenlijk?)
Arjan, als ik het goed begrijp heb je - behalve jouw cd - niks nodig verder? Of moet je eerst VMware player downloaden om het te kunnen draaien?