Zoals afgesproken heb ik vandaag de CD van Arjan ontvangen met de nodige instrukties.
Alles precies zo gedaan als is vermeld en werkelijk de server draait.
Niet 1 keer dat ik dacht van wat nu dan?
Nee gewoon doen wat er gedaan moet worden:
==> klik ==> unzip ==> klik ==> install ==> gaan met die banaan ^~^
Wel goed lezen en wel doen wat er staat :-P

Nu moet ik zelf dus nog een en ander leren en kijken wat kan en wat niet kan en hoe ik moet werken etc.
Voor mij als echte server n00b is dit echt plug and play zoals dit zo mooi heet en heb ik trots de pagina met PHP info online gezien.

Morgen ben ik de hele dag in Eindhoven en kan ik niet testen maar zaterdag zeker wel en ga ik me dan ook uitleven.

Ik heb nog wel vragen want er staat bijv. ook PHPmyAdmin op en nu vraag ik me af hoe ik hier in komt wat de url hiervoor is.
Hoe ik de bestanden erop krijg met een ftp om maar is wat te noemen want tuurlijk kan je de bestanden zo in een map zetten maar kan je ook ftp'en?
Tja... de geoefende serverkenner/deskundige zal nu wel lachen maar ja zoals eerder gezegd ik ben een n00b ^~^

Vooralsnog wat dit installeren en laten werken a piece of cake en dan is alle eer voor Arjan voor het maken en afleveren van dit moois :-)

edit: typo
Arjan Kapteijn schreef op 03.02.2006 00:10

Efficienter is dan om gewoon debian te installeren op die machine. Dan draai je vloeiend en zonder problemen op een oude pentium :).
sorry, dat was mijn vraag net, konje die cd plaatsen op de cd en dan gewoon pc opstarten? (zonder windoos en vmware dus)
Dat lijkt me niet. Sowieso al niet omdat het ge-unzipped moet worden en Zip bij mijn weten een typisch Windows programma is.

Wellicht dat dat met Knoppix wel kan?
stel dat je het ge-unzipped hebt en op die hd staan hebt
Zo'n image is dan gebouwd op een vmware systeem en virtuele drivers. Als je het een beetje aardig hebt aangepakt wil hij misschien wel booten als je zo'n image naar een partitie op je hd smijt, maar ik zou dr niet op rekenen.

Bovendien heb je dan ook het hele gepiel met lilo of grub wat je juist op deze manier probeert te omzijlen.

Kasper: Anders gebruik je Proftpd, goed te doen hoor :). Basicly zal het na het apt-get install gelijk werken, dan kunnen mensen met een account op die bak inloggen voor hun eigen homedir. Om vervolgens ook die /var/www/ te sharen is wel iets ingewikkelder, maar als je een handige tutorial erbij pakt is het zo gedaan. Debian in simpeler dan de meeste mensen denken ;).

Behalve mijn cd heb je eigenlijk niks nodig want VMware Player staat erop (of je download hem zelf, hij is maar 28 mb ofzo). Het is wel handig om een router thuis te hebben, dan zal je automatisch een ipadres daarvan krijgen, en werkt de hostname \\webserver gelijk. Anders moet het via een omweg (via jou pc), opzich geen probleem maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Hipska: Vmware is een stukje virtuele computer, het is een veilige omgeving die net doet alsof hij een computer is (tijdens het opstarten van vmware heb je ook een eche bios :P). Je kan niet een vmware image van cd opstarten en hopen dat hij het doet. Je hebt een hostOS nodig, wat macosx, linux of windows kan zijn.

Je zult dus zelf debian erop moeten installeren.

Reageren