Ik wou me inderdaad ook eens gaan interreseren in een andere taal, iets meer client-computer gericht. (nee, dit is niet de toekomst volgens de web-optimisten (windows live, google, alle web2.0 buzzing van tegenwoordig)
Enige probleem: Ik = Mac, rest wereld = windows. Dus ik wil het liefst cross-platform dingen schrijven. 3 opties gevonden:
tcl/tk
+ eigen toolkit/gui -> cross platform
- vaag taaltje (beetje LUA achtig: begin en end)
- GUI ziet er werkelijk niet uit :)
mono:
+ cross-platform framework, werkt via bijna alle talen, van c-sharp, c plusplus tot vb en javascript.
- weet niet waar ik moet beginnen
xul+javascript (xulrunner, based on mozilla)
+ draait overal waar mozilla ook kan draaien
+ kan worden embed in mozilla, maar ook stand alone via xulrunner
+ Javascript is bekend, i love DOM, taal bevalt mij dus wel
+ XUL -> XML -> vrij automatisch + support voor CSS en skins, maar ook gewoon os native UI
- Nog in development fase
- wel 'krachtig' genoeg?
Java
+ Behoorlijk cross platform
+ Redelijk bekend, veel tools
- Verschillende varianten
- Gedwongen overdreven object orientated
- Waar te beginnen? (AWT SWT Swing e.d.?)
Momenteel staat mijn voorkeur op XUL+Javascript, omdat ik Javascript (syntax, mogelijkheden) zo'n fijn taaltje vind. Als 2e ga ik denk ik voor Mono...
@Jelmer: C++ kan ook cross-platform zijn, als je geen API gebruikt is het gewoon wisselen van compiler, anders moet je gewoon zorgen dat je alles in aparte functies/classes hebt staan zodat je alleen de window procedures hoeft om te bouwen.
Ben nu sinds begin van het jaar met JAVA bezig, en bevalt nog goed, dus ga er wel verder in leren. (Loop beetje achter op school, dus wat ik heb geleerd is nog niet echt nuttig. Of je moet belasting laten berekenen nuttig vinden natuurlijk)