Sommigen weten dat ik bezig ben met een 'php handleiding', een document waardoor het voor iedereen mogelijk moet zijn om in een relatief korte tijd zelf een simpel gastenboek/contactform in elkaar te zetten (en belangrijker, kunnen begrijpen). Tevens moet je daarna een geavanceerder script kunnen lezen/uit elkaar trekken/bewerken/gebruikeren.

Opzich gaat het mij redelijk goed af, uitleg over wat php is, hoe het werkt, echo's, if/else, switch, simpele arrays is allemaal prima te doen.

Nu kom ik alleen op een moment dat er echt wat leuke voorbeeldjes in beeld komen. En nu moet ik een keuze maken...

'to OOP, or not to OOP'.

Er zijn weinig OOP voorbeelden op internet, de meeste zullen gewoon 'normaal' zijn. Echter... als je begint kan je het maar beter in één keer goed doen. Maar aan de andere kant is OOP wel moeilijker te begrijpen voor een beginneling omdat het een hele andere manier van denken is..

Hoe denken jullie over deze kwestie?
Ik weet niet. Het ligt eraan wat je verstaat onder OOP. In het voorbeeld van een gastenboek zou je een classe voor een database kunnen maken (die dan meteen foutafhandeling doet enz, lijkt mij redelijk onder het motto als je het leert, dan in een keer goed) en een classe voor het gastenboek (addMessage, updateMessage enz) Opzich nog redelijk makkelijk te begrijpen denk ik. Het zijn gewoon gegroepeerde functies.

Het moeilijke deel is echter dat je in classes geen echo en bij voorkeur ook geen vorm van html of opmaak zou moeten hebben, en dam moet je dus alle bling bling trukjes kennen om waarden te returnen. Ik denk dat dat in het begin erg moeilijk is.

Misschien is het een idee om met stapjes te beginnen. Eerst alleen de database abstract maken, later ook delen van scripts om zetten in classes, en uiteraard uitleggen waarom je dat zo doet.

Nu ik er zo over nadenk, denk aan je publiek. OOP is de geavanceerde kant van PHP. Het mooie van PHP is dat er ook een makkelijke kant is, de knip en plak kant. Je kan je PHP bijna overal gewoon in plakken. Dat publiek, dat het zal houden bij een gastenboek of een weblogje heeft denk ik niet zo veel aan OOP. Dat is gewoon te veel werk, te hoog gegrepen. Voor dat publiek zou ik het niet doen.

Wil je echter meer de kant van CMS, uitbreidbare systemen, community gebeuren toe, dan is het natuurlijk wel heel erg gewenst.
Het is bedoeld om de mensen die hier simpele vragen stellen niet te verwijzen naar een oude faq, maar naar mijn handleiding zodat ze daarna gewoon zelf kunnen phpén.

Je heb gelijk, OOP bied voordelen maar niet voor de uiteindelijke doelgroep. Misschien kan ik er wel tussendoor wat over vertellen en verwijzen naar een tutorial hier op de site, dat lijkt mij handiger.
Ik wil graag OOP :) dan kan ik zien wat er NOU zo handig is!
OOP is niet voor beginners dus niet aan beginnen. Iets voor deel 2 ;)
Ik heb in Java een backjack spel gemaakt, dan ga je 'opeens' het licht zien.

Je hebt dan een kaart, er gaan 52 kaarten in een deck. Dat deck schud je, en je maakt een 2 handen (dealer + speler) met daarin 11 lege kaarten. Vervolgens prop je die kaartjes vanuit het dek in een hand.

klik.
Ik had hem al eens gezien, en het werkt nog ook :P
ik weet niet precies wat OOP is en zo te horen van jullie kan een beginner zoals ik er beter niet aan beginnen maar een tut om php te leren welke functie's er zijn zou ik perfect vinden!

ik zal arjan hierbij in iedergeval niet tegenhouden

laat me ff horen als handleiding (tut) af is!

groetjes mebus!
Je moet een bassisscholier niet pesten met differenceren. Dus niet aanbeginnen. EN ja ook ik gebruik veel oop en ik moet zegen het is ideaal
Ik denk ook dat OOP iets te hoog gegrepen is voor in een basis cursus waarin alles vanaf de grond af aan geleerd moet worden, wat wel erg handig is is om inderdaad aan het eind van je handleiding een stel links te maken naar sites waar meer uitleg staat over een wat mee specifiek onderwerp.

half-on-topic:
Weet iemand btw nog wat goeie tuts over OOP, want ik doe er nog te weinig mee simpel weg omdat ik nooit kan bedenken wat er mee te doen.?
Mijn mening is niet met OOP beginnen voor beginners. Dat is mijnsinziens net effies te hoog en te complex ofschoon op zich OOP wel meevalt wanneer je ermee aan de slag gaat alleen is je doelgroep beginners dus mijn advies is: Niet doen en in deel 2 stoppen ;)

Reageren