Sommigen weten dat ik bezig ben met een 'php handleiding', een document waardoor het voor iedereen mogelijk moet zijn om in een relatief korte tijd zelf een simpel gastenboek/contactform in elkaar te zetten (en belangrijker, kunnen begrijpen). Tevens moet je daarna een geavanceerder script kunnen lezen/uit elkaar trekken/bewerken/gebruikeren.

Opzich gaat het mij redelijk goed af, uitleg over wat php is, hoe het werkt, echo's, if/else, switch, simpele arrays is allemaal prima te doen.

Nu kom ik alleen op een moment dat er echt wat leuke voorbeeldjes in beeld komen. En nu moet ik een keuze maken...

'to OOP, or not to OOP'.

Er zijn weinig OOP voorbeelden op internet, de meeste zullen gewoon 'normaal' zijn. Echter... als je begint kan je het maar beter in één keer goed doen. Maar aan de andere kant is OOP wel moeilijker te begrijpen voor een beginneling omdat het een hele andere manier van denken is..

Hoe denken jullie over deze kwestie?
Ik heb enorm veel moeite met het eerste hoofdstuk... Dus ik dacht ik laat die alvast hier lezen.

Het leggen van een basis is eigenlijk best moeilijk, zodra die er eenmaal is word de rest een eitje (variabelen, hoe je dat netjes moet doen, sessies, arrays etc).

klik

Waarom het zo moeilijk is? Nou... eigenlijk moet ik liegen... Ik moet dingen vertellen die niet waar zijn omdat anders php te complex word...

Dus, geef je mening erover :).
Hoezo liegen? Wat is er gelogen dan? Kan je die delen niet weglaten?

Ik vond het goed te lezen moet ik zeggen, begrijpelijk stuk.
Keep up the good work, zal ik maar even zeggen. Ik wou 10 minuten eerder wat posten, maar de server lag volgens mij even plat.
Ik heb het gelezen Arjan en ik vind dit stuk tekst goed te begrijpen dus wat mij betreft zo doorgaan!!
De eerste code van het document is verkeerd he. Je houd de traditie niet in stand.

je allereerste php script:

<?
echo 'Hello World!';
?>
Er staat wel een foutje in:
Deze handleiding moet voor iedereen te lezen zijn zonder ervaring in een programmeertaal als PHP.

PHP is geen programmeertaal maar een scripttaal. Maar echt belangrijk is het niet :)
Wat tekstdingetjes:

par 1 - mij handleiding --> mijn
par 2 - geavenceerd --> geavenceerde
par 7 - het word --> het wordt
dat betekend --> dat betekent

Goed leesbaar
geavanceerde

Wat is het verschil tussen programmeertaal en scripttaal? Ik spreek zelf nl. ook altijd over programmeren in PHP.
Programmeertaal denk ik meer aan een taal die echt een grafisch programma/applicatie oplevert

Scripttaal denk ik meer aan javascript/php die verwerkt worden in html.

Mijn taal zal ik zoiezo nog wel een keer doorlezen als hij af is, en waarschijnlijk gaat een lerares nederlands aan de hogeschool mij daarmee helpen :).
een programmeer taal word gecompiled een script taal geparsed ;)

Reageren