Door
Renske
op 20-03-2006 09:28
gewijzigd op 20-03-2006 10:28
4.404 views
Hoi. Ik heb deze tutorial gebruikt om IP adressen te blokkeren op een gastenboek waar veel gespammed werd: http://www.phphulp.nl/php/tutorials/10/51/. Maar ik vroeg me af of deze dus een beetje ok is en of er inderdaad niet mensen geblokkeerd worden die gewoon moeten kunnen reageren op het gastenboek?
Ik weet niet zo veel van proxy's en IP adressen helaas maar is het misschien te verbeteren of is de tutorial goed genoeg?
Als ik het goed heb begrepen zoeken die bots naar bestanden met sleutelwoorden als b.v.gastenboek
vervolgens kijken ze of er een name="website" o.i.d. in zit. en vullen ze automatisch het formulier in met in het bericht een heleboel url's
Vervolgens komt de zoekbot van google langs en die denkt héé weer diezelfde link dat zal wel belangrijk zijn dus zetten we omhoog in de resultaten.
Het is redelijk simpel volgens mij, echter niet waterdicht.
Je hebt een input veld voor de url:
(eerst ff waarde ophalen ook bovenin zodat ie de waarde blijft echoen als er een error is)
<?
if (isset($_POST['etisbew'])) $etisbew = $_POST['etisbew'];
?>
<input name="etisbew" class="formelementinputsingle" value="<?php echo $etisbew; ?>">
En dan bij het versturen:
$etisbew = $_POST["etisbew"];
Ok helaas werkt het veranderen van de input namen en de $_POST variable niet bij mij.
Ik had wel intussen ook een veld in de db aangemaakt waarin hij de proxy server ophaalt. Zou het een optie zijn om die te blokkeren? Of is dat juist gevaarlijk?
Dus kijken of het IP adres geforward word:
- zo ja, blokkeer de proxy
- zo nee, blokkeer het IP
Of blokkeer ik dan juist mensen die ik niet moet blokkeren?
EDIT: ps het email en website veld word door de bot niet meer ingevuld trouwens