Hallo,

Op de website NieuwNieuws en o.a. ook op GeenStijl vind je van die letters die géén flash zijn, maar er verdacht veel op lijken.

Deze worden op een of andere manier met bepaalde CSS opgemaakt.

Weet iemand hoe dit wordt gedaan?
Ik heb al druk in de CSS+HTML bronnen gekeken van de sites, maar ik kon niks vinden..

Wie weet hoe dit werkt?

Alvast bedankt ;-)
Waar bedoel je precies. In het menu. Zoek eens op css menu op google.

edit: Dit ik vind ik een goede site voor CSS sowieso, maar voor jou onderwerp helemaal ;)

http://css.maxdesign.com.au/listamatic/
Het gaat om de kopjes boven de nieuwsartikelen :-)
Hoi Stefan,

dat zijn gewoon images. Er zijn vrij veel manieren in CSS om headers door images te vervangen. De simpelste manier werkt zo:

<h1><span>Dit is een koptekst</span></h1>

en in je CSS:

h1 {
    width: 300px;
    height: 100px;
    background: url(bg.jpg);
}

h1 span {
    display: none;
}

Je geeft je h1 dus een achtergrondplaatje en de echte tekst maak je onzichtbaar.

Je zou misschien zeggen: waarom zo ingewikkeld? Zet gewoon een image in de HTML. Maar op de CSS manier hou je alle opmaak buiten je HTML en blijft je site eenvoudiger te onderhouden.
Ik denk dat hij bedoeld dat een tekst van kleur veranderd als je er overheen muist... hover dus.

(css kost ook minder bandbreedte, ook wel prettig).
Hij zei toch "de kopjes boven de nieuwsartikelen"?
Bedoel je de titels van de artikelen?

Één buzz-word: sIFR
Ik zie het, ze gebruiken sIFR

sIFR (or Scalable Inman Flash Replacement) is a technology that allows you to replace text elements on screen with Flash equivalents
Het gaat me - zoals Jelmer ook al zei - om de titels boven de artikels. Als de pagina laad zie je ze als gewone tekst, maar na 1 sec. ofzo worden ze net als gewone echte plaatjes. Als je ze selecteerd en rechter muisknop doet krijg je zelfde 'menu' als je ziet met flash tekst.

ik gebruik het ook op www.roundsquares.nl :-) best vet, gewoon fonts via flash inladen, en browsers die het niet ondersteunen, geven gewoon tekst tussen <h1></h1> weer!
Ik mis wat denk ik.
IE, Firefox & Opera geven gewone tekst?
Normale cursor + selecteren ed?

Reageren