Ik ben bezig met een klein 'rpgtje'
gewoon een training voor mezelf :-)
nu wil ik dat de speler kan vechten (turn-based) maar ik weet totaal geen leuke formule (lees formule niet functie, ik wil alles zelf schrijven) om de damage uit te rekenen

dit zijn me skils:
- Strength
- Defench
- Agility
- Intelligence
- Constitution
(meer skils toevoegen is mogenlijk natuurlijk)
elk wapen heeft een min en een max damage. en elk armor heeft een getal (deze worden bij elkaar opgetelt)

Dit is alleen nog standaart 'slaan' en er komt (nog) geen magie aan te pas.

weet iemand een leuke, goeie formule voor dit?
of zouden er meer skils bijgevoegt moeten worden voor die formules/ ideeen

Grtz Jordy Moos
Gewoon een beetje onnozele forumules verzinnen en gewoon waardes veranderen, dus gewoon dom testen en prutsen dan kom je wel aan een formule
dat is lastigger dan je denkt :P
Sowieso vraag ik me af wat je bedoeld met 'Constitution' want vertaald betekend dat 'grondwet' en dat lijkt me geen skill.

Verder lijkt me het makkelijkst als je er een puntensysteem van maakt. dus bv.

Wapen1 levert 5 wapenpunten op wapen2 10 etc..
10 strength is 5 strengtpunten.
etc..

en dan tel je totaal aantal punten op, dat is dan bv 50 en dan rand(45,55); als damage. Zoiets dus ;)
Dit lijkt wel op The Elder Scrolls 4: Oblivion, daar werkt het ook op jouw manier :P ookal is die 3d en zwaar vet.
Sowieso vraag ik me af wat je bedoeld met 'Constitution' want vertaald betekend dat 'grondwet' en dat lijkt me geen skill.

ik zal het dan wel verkeerd gespelt hebben. dat staat voor je max hp :-)

het punten systeem is wel een idee.
In WoW is max health bekend als stamina

Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met items:
bijvoorbeeld:
wapen-> damage = 30 punten
je hebt ook bijv. 8 strength. Voor iedere strength-punt wordt de schade van je aanval met 10% van je wapen verhoogd:
30 + 8 * 3 = 54 damage

Defense + item om te defenden hetzelfde. Voorbeeld:
schild-> block 10 damage
met je defense-skill komt daar weer 10% van het wapen bij, dus stel, ik heb 12 defense-punten, dan kan ik van iedere slag dus 10 + 12 * 1 = 22 damage blokkeren.

agility kan je weer gebruiken om de kans tot missen uit te rekenen.

jouw 'constitution', ik noem het stamina spreekt voor zich, dat is je max health, eventueel heb je items die dat getal kunnen verhogen.

intelligence is de snelheid waarmee al die skills beter worden. Heb je bijvoorbeeld 12 intelligence, dan krijg je na bijvoorbeeld 100 - 12 = 88 slagen van de tegenstander (of van jouw) een extra punt te verdelen.

Nu moet je eigenlijk alleen nog een skill waarmee de snelheid waarmee je health terugkomt verzinnen.
oke :D ff op een rijtje

We hebben:
- Strenght
- Defence
- Agility
- Condinges
- Stanima (Voor max-healt)
- Intelligence
- Wisdom (Voor magie, bepaalt ook max Mp)

'Slaan' schade =
wapen->damage * (Strenght * 0.1)
(zoiets ??)

dan komt het dmg tegenhouden:
schild->kracht * (defence * 0.1)
(ook ofzo :P)

agility is nog een beetje onbekent hoe dat berekent moet worden

intelligence kan beter achterwege worden gehouden denk ik. en "level-up" door een 'xp tabel'

ipv intelligence wel 'wisdom' dit rekent je magie level en je maximale 'mana-point'

En voor 'regain hp & mp' moet nog wel een skil komen.

Het wordt allemaal een stuk duidelijk nu :-)
nog meer mensen met ideeen??
nog iemand ideeen??
Schade zou zoiets moeten zijn:

schade = (Wapen * Strenght) + (Agility * 5)

schadetegenhouden = (Schildsterkte + Strenght (of je je schild goed tegen kan houden) + (Agility * 10)

Die agility is belangrijker bij schadetegenhouden omdat je daar meer aan snel reageren heb.
kunt ess gaan kijken op kingsonline.be (als die nog bestaan). die hebben ook zo een rpg

Reageren