Ik ben bezig met een klein 'rpgtje'
gewoon een training voor mezelf :-)
nu wil ik dat de speler kan vechten (turn-based) maar ik weet totaal geen leuke formule (lees formule niet functie, ik wil alles zelf schrijven) om de damage uit te rekenen
dit zijn me skils:
- Strength
- Defench
- Agility
- Intelligence
- Constitution
(meer skils toevoegen is mogenlijk natuurlijk)
elk wapen heeft een min en een max damage. en elk armor heeft een getal (deze worden bij elkaar opgetelt)
Dit is alleen nog standaart 'slaan' en er komt (nog) geen magie aan te pas.
weet iemand een leuke, goeie formule voor dit?
of zouden er meer skils bijgevoegt moeten worden voor die formules/ ideeen
Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met items:
bijvoorbeeld:
wapen-> damage = 30 punten
je hebt ook bijv. 8 strength. Voor iedere strength-punt wordt de schade van je aanval met 10% van je wapen verhoogd:
30 + 8 * 3 = 54 damage
Defense + item om te defenden hetzelfde. Voorbeeld:
schild-> block 10 damage
met je defense-skill komt daar weer 10% van het wapen bij, dus stel, ik heb 12 defense-punten, dan kan ik van iedere slag dus 10 + 12 * 1 = 22 damage blokkeren.
agility kan je weer gebruiken om de kans tot missen uit te rekenen.
jouw 'constitution', ik noem het stamina spreekt voor zich, dat is je max health, eventueel heb je items die dat getal kunnen verhogen.
intelligence is de snelheid waarmee al die skills beter worden. Heb je bijvoorbeeld 12 intelligence, dan krijg je na bijvoorbeeld 100 - 12 = 88 slagen van de tegenstander (of van jouw) een extra punt te verdelen.
Nu moet je eigenlijk alleen nog een skill waarmee de snelheid waarmee je health terugkomt verzinnen.