Mijn zusje is helemaal enthousiast om een mode site in elkaar te zetten. Die werd ze nadat ze deze site had bekeken: www.minettes.nl .

De website is het probleem niet, ze kan al met tabellen werken in html enzo, en is vanplan om php te gaan leren. Maar voor het zover is moeten er plaatjes op de website komen.

Ik zelf heb haar duidelijk gemaakt dat het gebruik van plaatjes van iemand anders uit denboze is zonder toestemming voor gebruik. Aangezien ze ook graag van die mooie mode plaatjes op haar website wil van grote merken wordt dit dus een probleem.

Bestaan er ook een soort van collectie plaatjes die je mag gebruiken? Van die fotomodellen op witte achtergrond. Zoals webwinkels ook vaak plaatjes van computers gebruiken die ze ook niet zelf hebben gemaakt lijkt mij.
Ik duid op dit.

Graag er wel bijzeggen of je zeker weet of dit mag kan onder bijvoorbeeld bepaalde voorwaarden. Ik zou het een beetje erg lullig vinden als mijn zusje straks een hele grote boete heeft.

Gr. Marthijn
Ik heb het over de theorie... in de praktijk kan natuurlijk iedereen gewoon fotos van zichzelf maken, met kleren aan uiteraard. Iemand kan toch ook een foto van zijn auto maken. Dat zijn allemaal gebruiksvoorwerpen waar je gewoon voor betaald heb.
Ja tuurlijk kan ze gewoon die plaatjes rippen, maar het is natuurlijk veel geruststellender voorhaar als het gewoon legaal is.
Ik snap niet helemaal wat jij nou in het verhaal doet met die computerwinkels

Ik vind het zowbizo intressant om te weten of dat allemaal save gaat.
Hier vind je foto's, waar je voor een mode website misschien niks aan hebt, maar waar de license gewoon bij vermeld wordt.
Wie heeft trouwens nare ervaringen met een organisatie inverband met het gebruiken voor een eigen website van ongelicenseerd materiaal? Hoe snel gebeurt dat eigenlijk?
Maareh, ik heb net even gekeken. Mijn idee om zelf fotos te maken kan officieel ook niet. Portretrecht geld namelijk ook voor voorwerpen (kledingstukken) maar ook gebouwen.

Dit zeg je met grote stelligheid, maar voor een rechter ligt het iets gecompliceerder. Een foto an sich ligt ook auteursrecht op: ook hier is sprake van creatieve inbreng. Bij gebouwen is het pas ingeperkt als het aan de straat staat en pubiekelijk bekend. (Ben van Berken van UN Studios de ontwerpers van de Erasmusbrug) Wilden eerder hun naam bij alle foto's van de erasmusbrug zien staan. Dit is niet doorgegaan.

Porttretrecht heeft ook zijn beperkingen: als het bijvoorbeeld niet perse om het porttret gaat.

Ik zou zeggen dat foto's zelf maken een mooie creatieve oplossing is. Ik fotografeer zelf al geruime tijd en heb zelden tot nooit dergelijke theoretische juridische problemen praktijk zien worden. Het is immers enkel een probleem als de geportretteerde er een probleem mee heeft.

De oplossing: gewoon even aan de eigenaar vragen of je de foto of het plaatje mag gebruiken, en als ze daar problemen mee hebben niet doen. Wanneer je er niet veel commerciele plannen mee hebt zou het geen probleem moeten zijn.

My 5ct
Arjan Kapteijn schreef op 07.06.2006 18:24
Ik heb het over de theorie... in de praktijk kan natuurlijk iedereen gewoon fotos van zichzelf maken, met kleren aan uiteraard. Iemand kan toch ook een foto van zijn auto maken. Dat zijn allemaal gebruiksvoorwerpen waar je gewoon voor betaald heb.
Nee, het zit anders. Het maakt niet uit of je er voor betaald hebt. Ik mag best een foto van een straat maken en dan hoef ik geen licenties te betalen voor iedereen die daar kleren draagt of in een auto rijdt.
Het gaat erom wat het voorwerp is van de foto: bij foto's van designerkleding is dat overduidelijk de kleding waar de aandacht op wordt gevestigd en veel minder op het model. Bij een gewone foto zal het veelal om de persoon zelf draaien en niet om zijn kleding.

En wat hier verder nog speelt is niet zozeer het portretrecht, maar meer het auteursrecht. De fotograaf heeft een bepaalde kunstzinnige foto gemaakt, waarop hij het auteursrecht heeft (dat overigens vaak wordt overgedragen aan de onderneming die de opdracht heeft geplaatst). Zij hebben dus het recht om die foto's te gebruiken, niet om wat erop staat, maar omdat het hun eigendom is.

Maar ik verwacht niet veel problemen als je die foto's kopieert en op je eigen site plaatst: voor hun is het ook wat meer naamsbekendheid en ze zullen alleen ingrijpen als hen iets niet bevalt (bv. de site past niet bij het imago). Dan nog zullen ze eerst verzoeken om het weg te halen voordat ze met boete's aan komen zetten.
Nouwja, ik zal me zusje melden dat ze gewoon maar die plaatje gebruikt die ze leuk vindt en op een gegeven moment heel misschien wat gezeur krijgt, maar dat is dan een zorg;) Bedankt voor info.
Het is gewoon netjes om even te vragen of je die foto mag gebruiken als je je er zorgen om maakt.
maar als ze van die desginer sites gaat printscreenen als ze van flash zijn bijvoorbeeld....dan krijg je toch geen toestemming.

Reageren