Goedendag,

Zojuist kreeg ik een berichtje van iemand die mij de volgende vraag stelde:

Ik heb een site voor webdesign, en nu wil ik vragen: mag ik jouw fotoalbum v2 op mijn site bij de sites van anderen verkopen? (compleet ingebouwd natuurlijk).

Oeh, dat is een goede en daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik maak mijn scripts altijd zodat andere ervan kunnen leren en gebruiken op hun eigen website over puzzelen en paardrijden. Ik ben eventjes gaan zoeken en met behulp van wat mensen op IRC kwam ik tot de volgende conclusie; de scripts die op PHPHulp geplaats worden vallen onder de zogenaamde GPL licentie, GNU General Public License. Ik kopier wat informatie van wikipedia:

'Deze licentie-overeenkomst gaat over vrije software. Vaak wordt dit geïnterpreteerd als gratis software, maar met de prijs heeft het weinig te maken; het gaat over vrijheid. Men kan wel zowat alle vrije software gratis downloaden en als men er toch voor moet betalen kan men het zelf weggeven of doorverkopen.'

Vrije software is de verzamelnaam van software die verspreid wordt onder een licentie die de gebruikers van de software de volgende vrijheden geeft:

* De software mag door iedereen uitgevoerd (gerund) worden, voor welk doel dan ook.

* De software mag door iedereen bestudeerd en aangepast worden.

* Om deze vrijheid in de praktijk mogelijk te maken moet iedereen toegang hebben tot de broncode van het programma.

* De software mag door iedereen verder verspreid worden, zowel gratis als tegen vergoeding. Ook gewijzigde versies mogen verspreid worden, zodat de gemeenschap baat heeft bij de verbeteringen.

Belangrijk bij de GPL-licentie is dat alle afgeleide software zelf ook onder de GPL-licentie valt en dus ook vrij moet zijn.

'Vrije software mag wel verkocht worden. Er bestaat dus, in principe althans, wel degelijke commerciële vrije software. Al is dat wel heel moeilijk vol te houden: elke koper van zulke vrije software mag immers zelf de software beginnen te kopiëren en verder te verhandelen, wat natuurlijk tot een neerwaartse druk op de prijs leidt'.

Betekend dat... stel dat die persoon mijn systeem intergreerd in een CMS, moet hij dat CMS dan ook vrij beschikbaar stellen of...

Daar komt nog eens bij dat het auteursrecht gewoon bij mij blijft natuurlijk, ik ben voor 100% de maker. Maar omdat jij zo eerlijk bent (de meesten zouden het zonder te vragen gewoon doen helaas) ga ik er verder niet enorm moeilijk over doen. Toch ben ik enorm benieuwd.

Hoe denken jullie erover? Of zit ik er gruwelijk naast? Kan ik geld vragen omdat het voor commercieel word gebruikt?

Ikzelf zou niet goed kunnen slapen wetende dat ik geld verdien met de moeite die andere gedaan hebben maar toch... Ik ben benieuwd naar het technische verhaal maar ook jullie persoonlijke gedachtes.
Dit is de complete licentie: http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html
en de licentie zelf: http://www.gnu.org/licenses/gpl.txt

Wanneer je een script plaatst, wordt erbij vermeld dat het geplaatst worden onder de GNU GPL licentie, en ik kan dit erg goed begrijpen.
Het is een licentie die heel veel toestaat, en zonder licentie krijg je toch vroeg of laat wat problemen.

Misschien mag wel even iets duidelijker vermeld worden dat het om deze licentie gaat bij scripts (bij de scripts zelf een vermelding bedoel ik) en een link naar de licentie. Dit maakt het één en ander wel duidelijker..
Ikzelf zou niet goed kunnen slapen wetende dat ik geld verdien met de moeite die andere gedaan hebben
Ik weet niet of jij geld verdient aan jouw scripts, maar zo ja, dan zal dat slapen best wel meevallen. PHP (waar jij dus gebruik van maakt) is ook open source...

Ik weet niet precies hoe het zit met de diverse licenties, maar het staat mij bij dat je alleen dat stuk code dient te openbaren dat je hebt aangepast in de code van een ander. Zo zijn er ontzettend veel versies van Linux in omloop die zijn aangepast door diverse bedrijven. Waaronder TomTom, Sony, etc. Die gebruiken Linux in hun producten, hebben dit naar hun eigen wensen aangepast, en moeten vervolgens de code openbaar maken. De rest van de code die zij gebruiken, hoeven ze niet openbaar te maken.

Ik vermoed dat wanneer ik een classe van jouw aanpas en in mijn systeem gebruik, alleen deze classe onder de gpl valt en dus openbaar moet worden. De rest van mijn code kan ik gewoon closed houden, geen probleem.

Tenzij ik hier de plank volkomen mis sla... En dat is zeker niet uitgesloten, ik ben geen jurist.
Ik heb er geen moeite mee als mensen mijn code gebruiken, het is meer... dat ikzelf niet een systeem van iemand anders te koop aan zou durven bieden.
Omdat dit topic er nu toch is, even een vraag aan Arjan..
Als ik jou script gebruik, en ik verwerk meerdere scripts tot 1 moet ik er dan bijzetten van wie het afkomstig is, zelf heb ik er geen moeite mee om neer te zetten dat jij een deel hebt geschreven, er komt daarvoor toch een aparte pagina :)

Dus als je dat wilt zeg het maar, kan ook wel even een linkje van je naam maken in dat geval, alleen de site is nog lang niet af.. maar hij komt heus wel online en alle links naar jou site zijn meegenomen toch?
Waarom gebruik je het woord 'durven' ? Dat lijkt mij hier helemaal niet van toepassing, je doet niets verkeerd en hebt dus geen moed nodig om deze stap te zetten. Iemand stelt zijn code ter beschikking en zegt dat je er mee mag doen wat jou goed dunkt. Je dient wel de licentie te respecteren, maar dat is alles. Je mag het dus ook gaan verkopen, dat is geen enkel probleem.

Stel dat de programmeur een slechte verkoper is, of daar zelfs geen tijd aan wil besteden, dan wordt er nooit wat met de code gedaan. Wanneer jij het succesvol weet te verkopen, dan is er meer waardering voor het script dan wanneer geen mens het gebruikt.

En wat jij met de winst doet, dat mag je zelf weten. Een donatie is natuurlijk op zijn plaats. Met PayPal kun je eenvoudig een donatie doen.
Persoonlijk vind ik het altijd erg respectvol als je idd een verwijzing geeft naar de maker van het script. Ikzelf zou waarschijnlijk een linkje plaatjes naar phphulp zodat andere die eenzelfde script willen gebruiken die ook kunnen downloaden.
Zelf doe ik in het begin zoizo een banner in het bannerscript zetten, alleen phphulp heeft alleen een banner ten groote die je bovenaan ziet, en ik ga zelf banners van 180x600 (ongv) en 300x300 plaatsen..

En ik heb een pagina info, hier staan alle mensen die meewerken aan de site, ook mensen die mijn hebben geholpen naduurlijk, dus dan zal ik zoizo jou erbij zetten en jou site ook.

Maar over die banner zie ik nog wel, miss dat iemand dat in die tijd een keer kan maken voor me of ikzelf, moet zelf ook banners maken voor mijn eigen site dusjah ^^
Ik weet dat bas ook een op 234 * 60 had (/heeft)
Njah ik doe er eentje naast het forum, en eentje bij het nieuws.. alleen hiervoor zal ik ook weer veel moeten scripten en designen (vooral css) dus dit is latere zorg ^^

En die banner zoals die nu is kan ik ook wel verticaal maken, maarja we zien we als het zover is!
Misschien een idee dat we bij de scripts de mogelijkheid maken om te kiezen voor verschillende licenties (GNU-GPL, GNU-LGPL, CC).

Mij staat ook bij dat alleen het gewijzigde stuk code moet worden geopenbaard.
Frank vergeet daar trouwens een heel belangrijk voorbeeld Mac Os X.

Reageren