Goedendag,

Zojuist kreeg ik een berichtje van iemand die mij de volgende vraag stelde:

Ik heb een site voor webdesign, en nu wil ik vragen: mag ik jouw fotoalbum v2 op mijn site bij de sites van anderen verkopen? (compleet ingebouwd natuurlijk).

Oeh, dat is een goede en daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik maak mijn scripts altijd zodat andere ervan kunnen leren en gebruiken op hun eigen website over puzzelen en paardrijden. Ik ben eventjes gaan zoeken en met behulp van wat mensen op IRC kwam ik tot de volgende conclusie; de scripts die op PHPHulp geplaats worden vallen onder de zogenaamde GPL licentie, GNU General Public License. Ik kopier wat informatie van wikipedia:

'Deze licentie-overeenkomst gaat over vrije software. Vaak wordt dit geïnterpreteerd als gratis software, maar met de prijs heeft het weinig te maken; het gaat over vrijheid. Men kan wel zowat alle vrije software gratis downloaden en als men er toch voor moet betalen kan men het zelf weggeven of doorverkopen.'

Vrije software is de verzamelnaam van software die verspreid wordt onder een licentie die de gebruikers van de software de volgende vrijheden geeft:

* De software mag door iedereen uitgevoerd (gerund) worden, voor welk doel dan ook.

* De software mag door iedereen bestudeerd en aangepast worden.

* Om deze vrijheid in de praktijk mogelijk te maken moet iedereen toegang hebben tot de broncode van het programma.

* De software mag door iedereen verder verspreid worden, zowel gratis als tegen vergoeding. Ook gewijzigde versies mogen verspreid worden, zodat de gemeenschap baat heeft bij de verbeteringen.

Belangrijk bij de GPL-licentie is dat alle afgeleide software zelf ook onder de GPL-licentie valt en dus ook vrij moet zijn.

'Vrije software mag wel verkocht worden. Er bestaat dus, in principe althans, wel degelijke commerciële vrije software. Al is dat wel heel moeilijk vol te houden: elke koper van zulke vrije software mag immers zelf de software beginnen te kopiëren en verder te verhandelen, wat natuurlijk tot een neerwaartse druk op de prijs leidt'.

Betekend dat... stel dat die persoon mijn systeem intergreerd in een CMS, moet hij dat CMS dan ook vrij beschikbaar stellen of...

Daar komt nog eens bij dat het auteursrecht gewoon bij mij blijft natuurlijk, ik ben voor 100% de maker. Maar omdat jij zo eerlijk bent (de meesten zouden het zonder te vragen gewoon doen helaas) ga ik er verder niet enorm moeilijk over doen. Toch ben ik enorm benieuwd.

Hoe denken jullie erover? Of zit ik er gruwelijk naast? Kan ik geld vragen omdat het voor commercieel word gebruikt?

Ikzelf zou niet goed kunnen slapen wetende dat ik geld verdien met de moeite die andere gedaan hebben maar toch... Ik ben benieuwd naar het technische verhaal maar ook jullie persoonlijke gedachtes.
ah ja nu is het duidelijk maar wat kan je er dan onder zette ?
Je hobbies? Lees nou eens goed, het maakt het klap uit wat je eronder zet aangezien het geen toegevoegde waarde heeft , het is automatisch al van jou als jij het maakt. period
ah ja ok
Totally OffToppic voor wes: wat een giga leuk avatartje heb je :) enne........ woei terug.......
lllllllllllllllllllllllllllllick

Reageren